"Musikmuseet ska bli en anledning att åka till Västervik"

Målet är ett museum som i sig ska vara värt en resa till Västervik, och där besökarna själva ska vara delaktiga i museiupplevelsen. Det är Lisa Hallings på företaget Moodboards vision för det musikmuseum som undersöks i Västervik.

Lisa Halling vid utställningen Avicii experience. Ett av de projekt där företaget Moodboard varit involverade.

Lisa Halling vid utställningen Avicii experience. Ett av de projekt där företaget Moodboard varit involverade.

Foto: Johanna Pettersson

Västervik2025-01-08 03:00

Nyheten i korthet

  • Företaget Moodboard Stories har fått klartecken att utvecklae ett koncept för ett svenskt musikmuseum i Västervik.
  • Museet planeras vara stort och kräver stor investering. Frågor om ägarskap, drift och finansiering ska besvaras under våren.
  • Visionen inkluderar en grundutställning och plats för tillfälliga utställningar, med en nordisk känsla och interaktivitet för besökarna.

Strax innan jul fick företaget Moodboard Stories klartecken från Västerviks kommun och en grupp privata finansiärer att gå vidare i att utveckla Svenska musikmuseet i Västervik.

I ett första steg så har man utrett vad det är man vill åstadkomma. I vår ska man söka svaret på några avgörande frågor för att man ska kunna gå vidare med projektet:

– Hur ska ägarskapet se ut? Vem ska drifta museet? Och vilka ska vara med finansiera museet, säger Lisa Halling, kreativ ledare på Moodboard Stories.

undefined
Museet är ett stort projekt, och det är en utmaning att lösa finansieringen. Lisa Halling tror ändå att det är möjligt.

Det är inga små frågor att besvara. Hon konstaterar att det museum de skissat på är stort, och kommer att kräva en stor investering och mycket arbete för att bli verklighet.

I början av 2000-talet undersöktes möjligheterna till ett annat musikmuseum i Västervik: Visans hus. Då stupade det på att det var svårt att klara finansieringen.

Lisa Halling är ändå optimistisk.

– Vi hade inte gjort det här om vi inte trott att går att genomföra, och vi har sett att det finns ett intresse för museet.

I bolaget Moodboard Stories, finns även hennes mamma Ing-Marie Halling. De har jobbat tillsammans med det kreativa arbetet i flera andra kända muséisatsningar: Abba the Museum, Avicii Experience och filmbyn i Mariannelund.

Lisa Halling tycker att den inledande fasen visat att man varit rätt ut i sin tanke: Det finns ett utrymme för ett museum om svensk musik.

– Just nu befinner jag mig i Kalifornien och har träffat mycket musikmänniskor. Bland dem är Sverige känt för sin popmusik, berättar hon när vi pratar i ett fjärrsamtal på datorn.

Efter den inledande fasen så finns en vision om ett museum med en grundutställning, men där det också ska finnas utrymme för tillfälliga utställningar.

– Det kan vara en utställning om svensk hårdrock eller svensk punk. Museet måste också ständigt förnyas. Det handlar ju om något som hela tiden utvecklas, säger hon.

undefined
En av konceptskisserna som gjorts av hur museet skulle kunna se ut. Lisa Halling säger att några viktiga grunddrag är den nordiska känslan med ett ljust träslag, och de lekfulla. färgglada detaljerna.
undefined
Samtidigt som Lisa Halling säger att man vill göra ett modernt museum där besökarna själva ska få vara med att skapa, är det också viktigt att kunna visa upp originalföremål till exempel från artister.
undefined
Lisa Halling säger att det är viktig att muséet kan förändras och utvecklas över tid. Popmusik är ju ett område där det stadigt skrivs ny historia.

När vi skrev om att kommunstyrelsen skjutit till 250 000 kronor till en fördjupande utredning innan jul visade vi några bilder som Moodboard gjort av ett framtida museum. Man tryckte hårt på att det bara var konceptskisser.

Lisa Halling säger att bilderna ändå ger en bild av den känsla som man vill att museet ska ha:

– Vi vill ha en nordisk känsla med ljust trä samtidigt som det finns färgglada, lekfulla detaljer. Ett färgat ljus som ska föra tankarna till scenbelysning. Tonerna som hänger ner från taket.

Vem ska museet vara till för? Är det ett museum man reser till eller handlar det om att skapa något som den som ändå besöker Västervik kan besöka?

– Det ska absolut vara ett museum som i sig är en reseanledning.

Hon talar om ett brett museum som ska fungera både för barnfamiljer och vuxna par. När vi intervjuat Ing-Marie Halling tidigare så har hon talat om vikten av att besökarna får vara aktiva under besöket, och vara medskapande. Det står fast.

– Det kan inte bara vara ett museum med föremål i glasmontrar. Besökarna ska få prova på och göra saker själva. De ska vara delaktiga i att skapa upplevelsen av muséet, säger Lisa Halling, samtidigt som hon lägger till att originalföremål som hört till artister, också måste vara en del av museet.

När hoppas ni vara färdiga med den fördjupande fasen?

– Vi startar nu i januari, februari. Förhoppningsvis ska vi ha något att presentera till sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!