Motstridiga svar i undersökningen

Svagheten i undersökningen är att frågorna är dumt formulerade på flera ställen. Resultatet blir enkäten inte går att lita på.

Västervik2007-11-22 00:07
Tanken var att enkäten skulle vara en vidareutveckling av kvalitetsredovisningssystemet Cockpit, men nu är svaren svårtolkade. - På frågan om du upplevt mobbning eller blivit kränkt glömde vi att ta med "inom skolans verksamhet" och "i år". Nu kan svara betyda att eleverna blivit kränkta utanför skolan verksamhet för flera år sedan. Vi måste göra om frågorna, säger Esbjörn Grandalen. Svaren kan också ha påverkats av om lärarna har läst upp frågorna för de yngre barnen och hjälpt dem att förstå innebörden av "utsatt för kränkande behandling". - Vi måste analysera utredningen och göra frågorna lättare.I den nya undersökningen lades fördjupande frågor om kränkande behandling till, för att man lätt skulle se problem. - Nu får vi syn på problemen, vet var de finns och kan ta tag i dem. Det är första gången vi använder den här typen av frågor och nu ser vi svart på vitt att det förekommer mobbning. - Men siffrorna är ingen sanning, utan ger en indikation som vi ska fördjupa oss i. Eftersom man inte formulerat frågorna rätt är det inte ett tydligt resultat. I sin helhet ser Esbjörn Grandalen undersökningen som ett steg framåt i skolans utveckling. - Jag tycker att det är positivt att vi har ett system som visar hur det ser ut i verkligheten, det är först då vi kan göra något åt den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om