Se bildspel från Mopedens Dag.
Utanför museet arrangerades moppeutställning, tipspromenad och diverse andra aktiviteter. En strid ström av människor besökte denna soliga försommardag museiområdet för att titta på gamla som nya mopeder.
- För mig är mopeder nostalgi och ungdomsminnen, säger Stig Hillerteg, från Västervik. Själv hade han med sig en treväxlad Monarped, det vill säga en moped av märket Monark. - Den är från -58 och allt på den är original, till och med däcken, berättar han. Mopeden har varit i Stigs ägo allt sedan den var sprillans ny. Under en period använde han den som transportmedel för att ta sig till och från jobbet men sedan stod den parkerad hemma på logen i 20 år utan att användas. Men så en dag fick Stig för sig att plocka fram den gamla moppen igen och nu använder han den då och då för nöjes skull. - Sadeln består av en dyna, eller limpa som man brukar säga, vilket är ganska originellt. Bredvid Stig Hillertegs Monarped har Bengt-Olof Karlsson parkerat sin tvåväxlade Crescent compact från -69-70 som är alldeles nyrenoverad. - Jag köpte den strax före jul. Sedan har jag plockat i sär den och gått igenom allt på den, så nu är mopeden som ny. - Man strävar ju efter att ha originaldelar till cykeln så långt det är möjligt. Jag har letat detaljer på nätet men även fått tag i delar genom vänner och bekanta. Klockan elva på fredagskvällen lade han sista handen vid mopeden som inför Mopedens dag också blivit nylackerad. Nu lyser den blå i solskenet. - Compacten var väldigt populär på -60 och -70-talet, bland annat för att den var så lättkörd, berättar Bengt-Olof. En riktigt gammal modell som stod framme för beskådan i lördags var en Kärnan lättviktare från 1937-39 som tillverkades i Helsingborg av Ernst O Jönsson. Den hade, tillsammans med ytterligare fem veteranmopeder, fraktats till Kulbacken från Hjorteds Mopedmuseum dagen till ära. - Lättviktaren var mopedens föregångare och kallades ibland i folkmun för skallspräckare eftersom framgaffeln inte alltid höll för påfrestningarna. Det ledde allt som oftast till olyckor, berättar Bosse Ellergren från Hjorteds Mopedmuseum. - Men lättviktaren gjorde det lättare för folk att röra på sig. Man kunde ta jobb på ett annat bruk utanför hemorten. Och man kunde till exempel åka till grannsamhället och dansa. Det sägs att lättviktaren räddade landsbygden från inavel. Och något ligger det säkert i det uttalandet, säger Bosse Ellergren. Mopedens dag var ett samarrangemang mellan Västerviks museum och Hjorteds mopedmuseum.