Monet inspirerar till gult och rött

Sensommar-rabatterna ser ofta glesa och fÀrglösa ut. KonstnÀren Claude Monet var fÀrgernas mÀstare nummer ett, att anvÀnda hans trÀdgÄrdstips gör snabbt underverk i rabatterna.

Gult och rött. Impressionisternas mÀstare Claude Monet uppskattade gult och rött i sin trÀdgÄrd.  Hans trÀdgÄrd kan i dag beskÄdas i Giverny i Frankrike. Foto: Kerstin Engstrand

Gult och rött. Impressionisternas mÀstare Claude Monet uppskattade gult och rött i sin trÀdgÄrd. Hans trÀdgÄrd kan i dag beskÄdas i Giverny i Frankrike. Foto: Kerstin Engstrand

Foto:

VĂ€stervik2005-08-06 00:25
SÄ hÀr Ärs finns det fina stora blommande perenner att köpa i plantskolan. SuverÀnt bra om man behöver fylla ut luckor i rabatten. Det Àr de senblommande sorterna, frÀmst rudbeckior, man hittar. De Àr kraftfulla, bÄde i sitt vÀxtsÀtt och i fÀrg, frÄn renaste gult till mörkaste choklad-brun-orange finns de i. SÄdana högresta och pockande blommor var impressionisternas mÀstare Claude Monets favoriter.
Hans trÀdgÄrd kan beskÄdas i Giverny i Frankrike. TrÀdgÄrden öppnades för allmÀnheten i september 1980. Den hade dÄ legat övergiven och förfallen i över 50 Är. Monet var 43 Är nÀr han kom till orten Giverny och 43 Är senare, 1926, dog han dÀr. Han var fattig pÄ pengar men inte pÄ fÀrg och inspiration. Han valde alltid Ärstidens blommor. Och hösten var hans absoluta favoritÄrstid. Gladiolus, dahlior och rudbeckior var nÄgra av hans favoriter. De ger höjd, volym och en tredje dimension till de enormt lÄnga rabatterna. Den fÀrgkombination han anvÀnde mest - oavsett Ärstid - var gult och rött. PÄ sÄ sÀtt blir solen alltid nÀrvarande.

Monet var kolorist, och hans trÀdgÄrd Àr en trÀdgÄrd dÀr djÀrvheten finns i motsatta fÀrger som just rött och gult. Planteringarna Àr ocksÄ djÀrva - de Àr ganska yviga, rent av vildvuxna. Resultatet blir en friskhet och livsglÀdje som man sÀllan ser. Ett blomstrande solsken kan försiggÄ hela sommaren - en gul blomma kan följas av en annan senare blommande gul vÀxt. Det finns mÀngder av sÄ kallade korgblommiga vÀxter som liknar varandra, som vÄrkrage, ringblommor, solbrud, solrosor och sÄ de trendiga rudbeckiorna. Dessa vÀxter har ocksÄ en annan viktig egenskap, nÀr de vissnar sÄ blir de nÀstan gyllene. De falnar med stil. PÄ senhösten kan de ocksÄ förstÀrkas de med otaliga dahlior.
Monet Àlskade rena fÀrger, och lÀr ha avskytt svart och ockra. Solrosor var han sÀrskilt förtjust i. Till en början var de klassiska ettÄriga favoriterna, men senare gick han allt mer över till de flerÄriga, vilka pÄ svenska kallas för skobandssolros och höstsolros. Han lÀt dem inte bara fÄ visa sin prakt i rabatterna utan ocksÄ i frukttrÀdgÄrden. Han sÄdde dem i rutor om 60 cm x 60 cm som var uppskurna i grÀsmattan. Ett annat knep var att lÄta högsommarblommande rudbeckior blomma bredvid solrosorna. Rudbeckiorna minglade dÄ fint in bland solrosornas stora blad och resultatet blev att solrosorna synes blomma fast de inte skulle göra det pÄ ytterligare en mÄnad.

Monet Àlskade det yppiga, det goda livet vilket han i trÀdgÄrden tolkade i de stora gula blommorna. Höga gullris som bands ihop var en sÄdan tolkning. De flesta rabatter Àr ocksÄ upphöjda pÄ mitten, vilket Àr ett enkelt knep för att fÄ mera höjd i en annars sÄ platt trÀdgÄrd. Men Àven för att fÄ mer jordvolym Ät de vÀxter som sÄ krÀver.
Att kanta de spikraka rabatterna lÀngs de lÄnga gÄngarna med vÀxter med mjukt vÀxtsÀtt, sÄ som krasse lÀngs huvudgÄngen, var en annan av Monets trÀdgÄrdssignaturer.
TrÀdgÄrden stÀnger för sÀsongen i slutet av oktober. DÄ har det gula inte lÀngre sÄ mycket rött att sÀllskapa med, lila har i stÀllet tagit över det rödas roll. Men gula blommor, de finns dÀr alltid, frÄn vÄr till höst.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om