Modemiss sticker i ögonen

Västervik2013-02-04 03:34

Ponera att du träffar en person som tatuerat sig i pannan. Vad skulle du tänka? Att personen haft en dålig dag?

Inte jag. Jag skulle bli imponerad av försäljaren på tatueringskontoret.

Jag ser framför mig kunden och säljaren framför spegeln:

Kunden: "Är det verkligen rätt med ”Prag 2012” i pannan?".

Försäljaren: "Den kommer att ge dig en hel del uppmärksamhet".

Kunden: "Den känns lite stor kanske? Och det är ju 2013 nu."

Försäljaren: "Den känns bara stor. Den är inte stor. Den funkar till allt".

Vad jag kan förstå har det skett en liknande dialog i fotbollsvärlden i dagarna.

Försäljaren: "Alla kommer att titta mot din klubb om du köper den här spelaren".

Köparen: "Men snabbheten då?"

Försäljaren: "Snabbhet, det är 2012. Det är ingen som vill ha det nu."

Köparen: "Men spelaren har inget huvudspel, ingen vänsterfot och inga tacklingar. Möjligtvis en hyfsad högerfot på liggande boll, räcker det?"

Försäljaren: "Det här är en bästsäljare. Vi har bara en kvar. Du får honom billigt."

Dialogen slutade med att Paris SG kastade upp David Beckham över axeln och gick till kassan. De köpte sig en vandrande reklampelare.

Det är inte så svårt att förstå. Elitfotbollen är mer än fotboll idag. När superbrassen Willian kunde gått till alla toppklubbar i världen, men köptes av Anzji Machatjkala i Dagestan, så är det inte bara för att göra mål utan för att lansera en krigshärjad region. När Milan köper Mario Ballotelli är det inte bara för att få fler mål utan för att hjälpa en gammal före detta president att få fart på presidentkampanjen.

Paris SG behöver Beckhams sportsliga egenskaper lika mycket som Dior behöver Gerard Depardieus garderob. Så när Qatarstyrda PSG köper Beckham är det för att flytta fram landets position i världspolitiken.

Det är det som gör världens största sport och världens största kulturfenomen än mer intressant.

Men frågan är hur länge till fansen står ut med att egostisk ekonomilogik går före prestationer på planen? Att spelare byter klubbar utan att tänka på fansens känslor har vi lärt oss att leva med.

Blir vissa fotbollsklubbar bara business riskerar det inte bara att bli en tråkig trend. Klubbarna riskerar att tappa sina trognaste fans också.

Att klä fotbollen med kommersiella inslag är nödvändigt. Men att klä den med bara business är inte klädsamt.

Det sticker bara i ögonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om