Modellfotograferna svarar på kritiken

Modellfotograferna har skippat limousineservicen och sett över hur säljarna jobbar, efter all kritik som framkommit i media. Det berättar personalchefen Chatrine Schandel Ljungquist.

Västervik2010-11-04 00:00
VT kunde igår berätta att Modellfotograferna, ett fotoföretag som kommer till Västervik i helgen, har fått stark kritik från kunder som känt sig lurade. Två har till och med gjort anmälningar till Konsumentverket. Sedan kritiken kom i våras, bland annat i SVT:s program Plus, har företagets rutiner ändrats, berättar Schandel Ljungqvist. Hon är i det närmaste glad att kritiken lyfts fram.- Det är bra att det blir en reaktion, annars har man ingen som helst möjlighet att reagera på problem. Nu har vi gått igenom med våra säljare vad som gått fel.Många kunder beskrev säljarna som påstridiga och att man efter fotografering och sminkning kände sig tvingad att köpa bilder.En lösning skulle kunna vara öppet köp på bilderna, men det skulle inte funka, säger Schandel Ljungqvist.- Det säger sig själv, får man cd med bilderna på kopierar man dem och lämnar tillbaka den.Kunderna får istället titta på bilderna på en stor skärm, innan de gör sin beställning. Och priset som kunden får av säljaren och som står på fakturan, är det som gäller, intygar Schandel Ljungqvist. Om kunden däremot vill göra en avbetalning kan priset stiga. På frågan om hon tycker att det är allvarligt att bli anmäld till Konsumentverket svarar hon att det kan vara till hjälp för företaget.- Vi fotar hundratalspersoner i veckan och vi har två anmälningar, det tror jag inte är mycket. Det är nästan en kul wake up call, eller en putt i rumpan för att utvecklas som företag. Nu fick vi lite att jobba med. Modellfotograferna anländer till Västerviks stadshotell på fredag, och hotelldirektören Lars-Göran Carlsson har inga invändningar mot sina hyresgäster.- Jag har pratat med företaget och utgår från att det de gör är rätt och riktigt, de får själva svara för sina produkter, jag hyr bara ut lokaler. Sedan är det upp till var och en att kontrollera vad man köper.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om