Mobilmast olycklig för flyget

"Risk för kollision vid mörkerflygning."

Västervik2004-05-19 01:00
En ny mobiltelefonmast nära Västerviks flygplats kan utgöra en fara för flygplan som i mörker och dålig sikt kommer in för landning från nordnordväst.
- Den 72 meter höga masten innebär en risk för flygplan som landar på bana 15, säger flygplatschefen Björn Blomstrand.
Även Västerviks flygklubb har reagerat på den nya 3G-masten och skickat en skrivelse till kommunstyrelsen.
- Den nya mobilmasten bryter mot reglerna och kan orsaka flyghaveri. Vid vissa väderförhållanden omöjliggör den all flygverksamhet, skriver flygklubbens ordförande Ulf Frejvall.
Flygklubben befarar att den nya masten försvårar möjligheterna för en bra kommunikation med omvärlden.
- Affärsflyget får svårt att landa, vilket är till nackdel för företag i kommunen.
Flygplatschefen Björn Blomstrand reagerade på mobilmastens tänkta placering redan på planeringsstadiet     innan något bygglov hade givits.
3G-masten står norr om flygplatsen, i höjd med infarten till Almvik.
Björn Blomstrand föreslog på ett tidigt stadium att Västerviks kommun skulle flytta på placeringen av masten i riktning mot Almvik, på andra sidan E22.
- Masten ligger bara 350 meter vid sidan av inflygningsriktningen. Enligt bestämmelser för civil luftfart, BCL, måste det vara fri luft minst 600 meter åt alla håll.
Det är framför allt för besökande flygplan som kommer in på så kallad lång final mot bana 15 som kollisionsrisk föreligger.
Endast bana 15 har inflygningsljus och det är denna bana som används vid inflygning i mörker och vid dålig sikt.
småflygplan som i vackert väder gör ett normalt, mindre trafikvarv flyger aldrig så långt bort från banan att de hamnar i konflikt med masten.
- Vårt önskemål är i första hand är att mobilmasten flyttas, i andra hand att hinderljusen i dess topp blir bättre så att den syns ordentligt, säger flygplatschefen och Västerviks flygklubb.
- Det är olyckligt att masten byggts på sin nuvarande plats.
VT har varit i kontakt med Thomas Enell, på enheten Luftfart och Samhälle på Luftfartsinspektionen. Har inte alls säker på att flygklubben och flygplatschefen verkligen har rätt:
- Den nya masten ligger längre än 2,7 kilometer från banans centrum. Inom en radie på 2 km får hindren vara max 45 meter höga. Mellan 2 km och 2,7 km tillåts en successiv ökning av hindrens höjd till 80 meter.
Enell påpekar att man 3 km från banan fortfarande ska flyga på minst 150 meters höjd.
- Då har man ännu inte påbörjat sin plané inför landningen. På 150 meters höjd har man fri luft åt alla håll
Björn Blomstrand tycker ändå att den nya mastens läge är olyckligt.
- Även om den precis skulle uppfylla de formella säkerhetskraven så blockerar den flygplatsens alla framtida utbyggnadsmöjligheter.
- I och med masten kan vi aldrig utvecklas till en flygplats för instrumentlandning, påpekar Björn Blomstrand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om