Mobilköp blev besvikelse
I juli köpte Leif Törngren en ny telefon hos en försäljare som tillfälligt stod vid en livsmedelsbutik i Västervik. Men de utlovade tjänsterna fungerade inte på den telefon han valt. Därför vill han häva köpet och säga upp abonnemanget. Men än har han inte lyckats. Han får fortfarande fakturor på det abonnemang han tecknade i juli ? trots att både telefonen och simkortet är tillbakaskickade.
Leif Törngren är besviken över att inte få lämna tillbaka den telefon han köpte av en ambulerande försäljare. Foto: MARIE KERROLF
Foto:
? Jag stod och funderade länge och plötsligt sa säljaren att jag skulle få med en programvara värd 950 kronor för att kunna ladda hem spel, ringsignaler och bilder. Det var det som gjorde att jag slog till, säger Leif Törngren.
Han skrev under ett avtal där han förband sig att vara kund hos Telenor under två år. När han skulle börja ladda ner ringsignaler och spel började problemen. Leif fick inte igång internet på sin telefon. Han ringde till Telenors kundtjänst som skickade inställningar till telefonen. Det fungerade ändå inte. Han uppmanades att själv leta rätt på inställningarna på internet och ladda ner dem därifrån, men lyckades inte. Till sist fick han hjälp i Telenorbutiken i Västervik. Men då visade det sig att det inte gick att använda det erbjudande värt 950 kronor, som varit anledningen till att han köpt telefonen.
? Just den telefonen jag hade köpt stödde inte den programvaran, säger Leif Törngren.
Slutsatsen blev att telefonen inte skulle gå att använda på det vis som Leif Törngren blivit lovad vid köpet. Han hörde då av sig till Telenor som uppmanade honom att använda sin ångerrätt.
Leif Törngren skickade tillbaka telefonen. Och fick den i retur. Enligt Telenors regler kan man inte ångra köpet om telefonen är använd. Det upprepades några gånger. Nu är telefonen och sim-kortet åter hos Telenor. Men Leif får fortfarande påminnelser på obetalda fakturor för det abonnemang han inte utnyttjar.
Många och långa samtal med Telenors kundtjänst har lett till att han fått en muntlig bekräftelse på att han blivit lurad men att man inte kan göra något åt det i det här läget. Han är bunden till sitt avtal.
? Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju inte ha vare sig telefonen eller abonnemanget längre. Nu har jag tecknat ett nytt abonnemang hos en annan operatör. Och jag vill inte betala fakturor för ett abonnemang jag inte använder. Men jag är också rädd för att det ska gå till inkasso, säger Leif Törngren som funderar på att göra en polisanmälan.
? Jag anser att det här är bedrägeri. De har fått mig att teckna ett abonnemang genom att locka med ett erbjudande som inte gäller, säger han.
Läs mer i morgondagens tidning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!