Mittvajrar fungerade inte
Bil med sovande förare for över på fel sida av E22 i Västervik.
Olycksbilen kom från Västervikshållet och körde över mittvajrarna och in på fel körbana redan längst bort i bilden. Efter att studsat emot stålräcket vid vägkanten for bilen åter ut mot mittvajrarna, varefter den slungades tillbaka och slutligen köra av vägen närmast kameran. Först strax innan bilen gick av vägen började föraren bromsa. Foto: MATTIAS AHLM
Foto:
En bil med två män i 35-årsåldern, som kört från Uppsala och var på väg söderut, kraschade då emot och körde över de nyligen uppsatta mittvajrarna.
- Konstigt att detta kunde ske. Vajerräcket i mitten av körbanan ska ju förhindra just att fordon kommer över på fel väghalva, säger räddningsledare Roger Landelius i Västervik.
Olycksföraren har med största sannolikhet somnat. En mötande bilist har berättat hur Uppsalabilen först började vingla fram och tillbaka i sidled, för att till sist utan att bromsa alls köra i flack vinkel in mot mittvajrarna.
Den mötande bilisten hann precis bromsa in och stanna i tid.
Passageraren i olycksbilen sov djupt och vaknade inte upp förrän kaos rådde och bilen kastades hit och dit.
Kanske kan det faktum att olycksbilen var av jeep-typ ha spelat in.
Det relativt höga fordonet med kraftiga hjul körde rakt över mittvajrarna och in bland mötande trafik på fel sida av vägen.
Där träffade den stålbalken ute vid vägkanten och studsade åter ut mot mittvajrarna, som denna gång fyllde sin funktion och kastade tillbaka olycksbilen åt vänster och ned i diket längs på en sträcka där stålbalk saknas.
När bilen for ut nedför vägslänten voltade den flera gånger.
Först sista biten innan bilen körde av vägen har föraren vaknat till och hittat bromspedalen. Först där började bromsspåren.
De två männen fördes med lindriga skador till sjukhus.
Mittvajrar, och även vajerräcken på sidorna av vägen, sätts upp på många vägar just nu.
Mittvajrarnas enda syfte är att eliminera frontalkollisioner, de ska förhindra att bilar hamnar på fel körbana.
- Jag har aldrig tidigare hört att en bil lyckats köra över mittvajrarna i Kalmar län, säger Lennart Ivarsson, trafiksäkerhetsingenjör på vägverket i länet.
- Frågan är om detta var en väldigt ovanlig marginalolycka, som inte kan förhindras. Där en serie lika unika som olyckliga omständigheter samverkade. Eller om det handlar om ett konstruktionsfel som bör rättas till.
- Det är svårt att skydda sig mot precis allt i trafiken. Vi förhindrar med vajrar det stora antalet svåra olyckor, medan enstaka fortfarande sker, säger Lennart Ivarsson som säger att vägverket redan inlett en utredning för att exakt söka ta reda på hur denna olycka kunde ske.
- Större så kallade stadsjeepar blir allt populärare. Kanske får vi titta närmare på just denna utveckling.
Lennart Ivarsson utesluter inte att bilens kraftiga hjul på något sätt kan ha greppat tag, då bilen i flack vinkel träffade mittvajrarna.
- Även vajerstolparna kan på något olyckligt vis ha hjälpt till att lyfta bilen.
Det är företaget Gunnebo Protection i Gunnebo som tillverkar mittvajrarna.
Där vill man dock inte ge någon som helst kommentar till det inträffade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!