Missnöjet ökar bland länets verkstadskunder

Fyra av tio av länets bilägare är missnöjda med den prisinformation som verkstaden lämnat innan reparation. Det visar en undersökning från Kontrollerad Bilverkstad.

Västervik2007-11-20 00:06
För tredje året i rad presenterar Kontrollerad Bilverkstad (KBV) siffror som följer upp bilägarnas verkstadsbesök.Underlaget är en undersökning som består av 13 enkätfrågor och mäter både reparationskvalitet och kundomhändertagande.Siffrorna avslöjar en negativ trend.I Kalmar län är 43 procent missnöjda med den prisinformation som verkstaden lämnat innan reparation.Det är en försämring sedan tidigare år. År 2006 var 40 procent missnöjda och år 2005 var 30 procent missnöjda.- Det är ingen bra utveckling, allra helst när kravet på prisuppgift är ett av de områden som vi vidtagit extra åtgärder inom de senaste året, säger Leif Fagerlund, VD för Kontrollerad Bilverkstad.Varför är missnöjet stort i Kalmar län?- Verkstäderna är för dåliga på att informera. Det tycker de själva också. Nu ska KBV producera skyltar med information där kunderna kan läsa vilka rättigheter de har. De ska stå på disken hos bilverkstaden. Skyltarna beräknas vara på plats i mars.Det finns även ett missnöje bland bilägare som uppstår då ett fel repareras som bilägaren inte känner till.Då bilen står på verkstaden kan reparatören hitta ett fel och laga det utan att kunden informeras. När kunden hämtar bilen blir kostnaden högre än vad som var sagt.- Ibland meddelas inte skador innan de lagas, det är ett problem, säger Fagerlund.45 procent av kunderna i Kalmar län är missnöjda med extraarbetet och informationen kring det. Under 2006 var 40 procent missnöjda. Också i det här fallet är trenden alltså negativ.I snitt är nästan var tredje länsbo missnöjd med sitt bilverkstadsbesök. Länssnittet är nästan detsamma som det nationella snittet.I Kalmar län är 32 verkstäder anslutna till KBV. Det motsvarar ungefär hälften av länets reparationsvolym.I Västervik har undersökningen inkluderat sex verkstäder. Någon säkerställd statistik för kommunens verkstäder finns dock inte på grund av att volymen är för liten.- I storstäder, där konkurrensen är stenhård är 70-80 procent av bilverkstäderna anslutna till KBV eftersom det är en konkurrensfördel, säger Leif Fagerlund.Kontrollerad Bilverkstad är ett icke-vinstdrivande samarbete mellan bland annat Konsumentverket och Bilbranschens riksförbund.KBV genomför även stickprovskontroller och anslutna verkstäder ska följa Konsumentverkets riktlinjer gällande reparationsvilkor.En bilverkstad ansluten till KBV har en svart avlång skylt med en grön punkt på. Den ser ut som ett trafikljus men utan det röda och gula ljuset.Västerviks kommuns konsumentrådgivare behandlar varje år ärenden gällande reparationer av bilar.- Uppskattningsvis gäller 10-12 procent av alla ärenden som når mig service och reparationer av fordon, säger konsumentrådgivaren Anna Eng.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om