Missade Cypernplanet på grund av rån - fick pengarna tillbaka via hemförsäkring

De två familjerna från Gamleby som missade sin Cypernresa på grund av ett rån i södra Stockholm har fått ersättning från sitt försäkringsbolag. De fick tillbaks varenda krona som resan kostade. Nu väntar de bara på besked från Allmänna reklamationsnämnden i sin anmälan mot Fritidsresor för ersättningsresan de köpte till Bulgarien.

Har fått full kompensation. De båda familjerna från Gamleby som missade sin Cypernresa på grund av värdetransportrån i södra Stockholm har fått alla pengar tillbaka genom reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen hos  Länsförsäkringar.Från vänster: Håkan Johansson, Anne Bergström, David Johansson, Agnes, Susanne, Amanda och Stefan Merell.  FOTO: HANS BRANDIN

Har fått full kompensation. De båda familjerna från Gamleby som missade sin Cypernresa på grund av värdetransportrån i södra Stockholm har fått alla pengar tillbaka genom reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen hos Länsförsäkringar.Från vänster: Håkan Johansson, Anne Bergström, David Johansson, Agnes, Susanne, Amanda och Stefan Merell. FOTO: HANS BRANDIN

Foto:

Västervik2005-10-03 00:25
Den 21 augusti klockan nio på morgonen startade två familjer, sammanlagt sju personer, fulla av förväntningar en bilresa till Arlanda. De var på väg till Cypern för att förlänga sommaren. Efter lunch på Nyköpingsbro fortsatte de och hade gott om tid tills planet skulle lyfta.
- Men vi Botkyrka blev det plötsligt totaltstopp, berättar Stefan Merell. Våra fordon blev helt instängda. Trafikstockningen berodde på ett stort rån mot en värdetransport. Det stod brinnande bilar på vägen och massor av spanska ryttare hade slängts ut för att punktera förföljande fordon.
- Vi ringde polisen och frågade efter alternativa vägar, men fick svar att inga fanns. Vi fick order om att stå kvar.

När familjerna kom till Arlanda hade planet lyft. De kom nästan en och en halv timma för sent.
De hade dels reseförsäkring i Folksam, via Visakorten, dels i Länsförsäkringar via hemförsäkringarna. Båda försäkringsbolagen kontaktades.
- Från Folksam fanns ingen hjälp att få, Länsförsäkringar ville ha ett intyg från Fritidsresor, berättar Stefan Merell.
Familjerna bestämde sig för att köpa en ersättningsresa, en restresa till Sunny Beach i Bulgarien. Det blev en riktig flopp.
- Det var bedrövligt helt enkelt, ett riktigt sunkigt hotell som vi inte hade lust att bo i en enda natt. Det låg dessutom långt från Sunny Beach. Alla försök att byta upp oss till en rimlig konstad misslyckades. Nu har vi anmält Fritidsresor till Allmänna reklamationsnämnden, vi får se vad resultatet blir.

KG Pettersson, Länsförsäkringar, uppgav i en intervju att det inte var självklart att bolaget skulle ersätta familjerna. Familjerna, som båda har hemförsäkringar i Länsförsäkringar, skickade in intyg och skadeanmälan.
- Det gick hur smidigt som helst, säger Stefan Merell. Vi fick förhandsbesked redan efter en vecka och nu har vi fått skriftligt på att vi får tillbaka hela beloppet som resan kostade. Inte ens självrisk behövde vi betala.
- Jag frågade två gånger om det verkligen inte var någon självrisk, men tydligen finns det tillfällen då det inte krävs självrisk. Det var helt fantastiskt bra.
- Någon resa nu i vinter blir det inte, vi sparar pengarna till nästa års semester, säger Stefan Merell.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om