Minst 15 nya jobb på försäkringskassan

Västervik gynnas när Försäkringskassan utvecklas. Kassans nya koncept ger 15 nya jobb till staden, och det är bara början.
? Vi börjar med 15 helt nya tillsvidaretjänster, sedan kan det bli fråga om ytterligare, det beror på hur mycket pengar vi får, säger Helene Franzén, områdeschef.
Rekryteringen påbörjas omgående och det är olika slags handläggare och en enhetschef som ska anställas.

Invigning. På torsdagen var det dubbelinvigning på Försäkringskassan i Västervik. Först av det lokala försäkringscentret på Welux och sedan av kassans första lokalkontor i landet, på Kvarngatan i Västervik. Börje Andersson, på Welux fastigheter, gratulerar Försäkringskassans områdeschef Helene Franzén till den positiva utvecklingen.

Invigning. På torsdagen var det dubbelinvigning på Försäkringskassan i Västervik. Först av det lokala försäkringscentret på Welux och sedan av kassans första lokalkontor i landet, på Kvarngatan i Västervik. Börje Andersson, på Welux fastigheter, gratulerar Försäkringskassans områdeschef Helene Franzén till den positiva utvecklingen.

Foto:

Västervik2007-11-15 17:22
Att det behövs fler medarbetare i Västervik beror på att Försäkringskassans organisation håller på att förändras. I Västervik byter områdeskontoret för norra länet skepnad till ett ?lokalt försäkringscenter?, på Weluxområdet, och ett ?lokalkontor?, öppnar på Kvarngatan i stan.
? Det är med stor stolthet vi ser hur Försäkringskassan utvecklats i Västervik, hur den stödjer befolkningsutvecklingen och ger arbetstillfällen. Det är mycket positivt med nya tjänster inom tjänstesektorn och det ger även indirekt fler jobb, säger kommunchefen Conny Jansson, som deltog vid invigningen av de nya kontoren.

Redan i dag jobbar 55 personer på Försäkringskassans kontor på Welux, nyanställningarna kräver utbyggnad och två nya våningsplan ska byggas till efter nyår.
Förändringen av Försäkringskassan är den största i svensk statsförvaltning på länge. Tanken är att det nya konceptet ska göra kassan till en modern myndighet. Det ska vara enkelt, gå snabbt och vara lätt att ha med kassan att göra.
? Det har varit svårt att få kontakt med kundtjänst förut, det har varit krångliga blanketter, lång väntan och skillnader i beslut. Det är viktiga saker som vi nu rättar till, säger Helene Franzén.

Försäkringscentret är ett pilotkontor och tillsammans med Kalmar och Uppsala är Västervik först ut av 60 städer. På centret i Västervik ska ärenden som inte kan behandlas över telefon eller internet tas om hand.
? Det är en jättestor förändring och det ska bli mycket spännande att få sätta igång. Det är helt nya roller för handläggarna och ett nytt tänk att sätta sig in i. Jag tror att det blir väldigt bra för kunden.

Lokalkontoret på stan är det första i landet enligt det nya konceptet. Det ska att vara öppet för både spontana besök och bokade tider, med start på måndag. Öppettiderna kommer vara varierande och kanske utökas de i samarbete med arbetsförmedlingen och skattekontoret. Där kan kunderna fråga om alla slags försäkringar som rör försäkringskassan. Sju personer ska jobba på kontoret, och de ska även bemanna kontoren i Vimmerby, Högsby, Mönsterås och Oskarshamn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om