"Min svärmor blev alldeles förskräckt"
Helt plötsligt började det ramla in brev från Telia Sonera-företaget Halebop hos en 85-årig kvinna i Överum. Hon fick tio brev och varje brev berättade att hon registrerat sig som kund hos Halebop och skulle få 100 kronor insatt på sitt mobilkort. Men hon har inte ens en enda mobiltelefon och har aldrig haft någon!
Svärmor fick personnumret stulet. Göran Larssons 85-åriga svärmor fick plötsligt tio brev från Halebop (ett Telia Sonera-företag). Brev som berättade att hon registrerat sig som kund på företagets kontantkort på tio olika abonnemang! Hon har inte ens ett enda mobilabonnemang själv. Foto: Hans Brandin
Foto:
Göran Larsson skrev ett brev till Halebop och undrade om någon försökt sälja abonnemang till hans svärmor, om hon skrivit under någon förbindelse och så vidare. Han fick ett snabbt svar från Halebop som berättade att den som registrerar sig som kund hos Halebop slår in sin personliga kod (PUK) och sitt personnummer och får 100 kronor som bonus. Brevet berättade också att samtliga aktuella kontantkorten är spärrade för trafik och avregistrerade hos Halebop.
- För säkerhets skull anmälde jag det här till polisen, det är ju stöld eller otillbörligt utnyttjande av personnummer. Svärmor har inte förlorat något id-kort eller så, ändå har något utnyttjat hennes personnummer. Hur de fått tag i det är en gåta om det inte är så att de bara chansat och fortsatt när det lyckades. Jag gick även till banken och förklarade vad som hänt och där lades en extra säkerhetskontroll på hennes personkonto.
Därefter ringde Göran Larsson till Telia Soneras avdelning för kundsäkerhet och såg till att hans svärmors personnummer spärrades och inte kan utnyttjas i fortsättningen.
Göran Larssons svärmor har inte lidit någon ekonomisk skada, ännu, men upplever det hela som mycket obehagligt. För Göran Larsson blev det en hel massa extra arbete och en lektion i hur enkelt en annan människas personnummer kan utnyttjas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!