I förra veckan spilldes det ut metallbitar på infarten i Västervik i samband med en transport. Däckverkstäder har berättat om att de fått in flera kunder med metallbitar i däcken.
I en intervju gav åkeriets vd rådet att de drabbade skulle vända sig till sitt försäkringsbolag, och sedan får försäkringsbolagen reda ut situationen.
– Det är ingen bra lösning. I mitt fall kostar reparationen 3000 kronor. Jag åker på både självrisk och höjd premie. Det här är helt och hållet en fråga för åkeriets försäkringsbolag, säger en av de drabbade till oss.
Vad gäller?
– Om det är klarlagt att skadorna har orsakats av skrotet från lastbilen ska det ersättas från lastbilens trafikförsäkring, svarar Helen Bernerfalk, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå som ger allmänheten råd i försäkringsfrågor.
Kostnaderna ska ersättas fullt ut, även om man har en självrisk. Har man en helförsäkring så vänder man sig till sitt eget försäkringsbolag som vanligtvis gör upp med åkeriets bolag.
– Det påverkar inte din egen försäkringspremie i framtiden. Att man vänder sig till sitt eget försäkringsbolag är ett sätt att förenkla för konsumenten, säger Helen Bernerfalk, som betonar att förutsättningen är att man kan fastställa att det är spillet från lastbilen som är vållande till skadan.
– Om flera drabbats samtidigt av samma sak så är det nog inte ett problem, säger hon.
Är bilen bara trafik- eller halvförsäkrad vänder man sig direkt till åkeriets försäkringsbolag.