Mercedes klassresa

Mercedes gjorde en rejäl klassresa redan med sin A-klass och hamnade dessutom i skamvrån efter att ha slagit runt så att det hördes lång väg redan i terminens början. Nu är det dags för en ny klassresa - och redan namnet skvallrar om det kommande betyget: B!

Västervik2005-08-09 00:25
Stadsjeepen ML-klass har väl knappast bidragit till att höja Mercedes kvalitetsrykte och mikrobilen Smart är fortfarande ett sorgebarn. Och när man nu blåser upp lilla A-klass, som ju tärt hårt på märkets stjärnglans, och inrättar en ny B-klass, så frågar man sig än en gång om den tyska prestigevagnstillverkaren inte borde förbli vid sin läst.
Jodå, Mercedes B-klass är en fin bil, man åker utmärkt både fram och bak och kupén är synnerligen väldisponerad. Bagageutrymmet är dugligt även med bilen full av folk och med nedfällda säten förvandlas B-klass till en riktig skåpvagn. B-klass är rakt genom mera bil än A-klass. Fattas bara annat, den kostar ju också mycket mera pengar.
Ändå vill inte den där riktiga Mercedes-känslan infinna sig. Och det är svårt att peka på vad som fattas.
Möjligen är det den ganska surriga och småtrista 1,7-litersmotorn som spökar. Motorns prestanda duger väl, men tonfallet är motsträvigt när bilen pressas vid acceleration.
B-klass går att få även med en 2-litersmotor på 136 hästar, som ju borde vara ett bättre val, dock 14 000 kronor dyrare. Turboversionen på 193 hästar däremot ter sig lite överdriven och kostar 41 000 kronor mer. Även det överdrivet.

Just det - turbo i en Merca! Mercedes har ju annars valt att överladda sina bensinmotorer med kompressor, men tvingas här vika för det faktum att en avgasdriven turbo ger en bättre bränsleekonomi. Nu består ju även ett turboaggregat av en kompressor men medan en konventionell kompressor jobbar hela tiden laddar avgasturbon bara vid behov. Den skillnaden bryr sig inte traditionella Mercedes-kunder om, men med B-klass vänder sig den tyska prestigevagnstillverkaren till en kundkrets som också räknar in driftkostnaderna i bilköpet.
Det finns även en 1,5-litersmotor på 95 hästar i sortimentet, känd från A-klass, plus två commonrail-dieslar (CDI) på 109 respektive 140 hästar. Av någon obegriplig anledning skickar Mercedes dock inte med partikelfiltret som standard till dieselmaskinerna utan tvingar den kund som vill släppa ut mindre sot att betala nästan 6 000 kronor extra. Ett gott råd till spekulanter på en CDI-modell - vänta tills politikerna har bestämt sig om beskattningen. Med stor sannolikhet kommer just partikelfiltret att bli avgörande för om det ska bli några skattelättnader.
Alla B-klassmodeller, oavsett val av motor, har tilldelats beteckningen CST (som dock inte står på bagageluckan). En förkortning som enligt Mercedes betyder att man skapat en helt ny bilklass: Compact Sports Tourer. Kanske för att man inte vill bli jämförd med exempelvis Renault Scénic, Opel Zafira och andra flexibilar?
Kompakt, javisst, men sportig ... knappast. Och det är väl främst priset och inte bilen som håller Mercedes-klass.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om