"Meningslös marknadsföring"

Västerviks kommun satsar mycket på att locka till sig nya invånare. Men ny forskning visar att reklamkampanjer inte påverkar inflyttningen.

Marknadsförare. Christina Larsson och Susanne Hamilton jobbade på kommunens kampanj "Flytta till Västervik".Foto: Ellen Kindstrand

Marknadsförare. Christina Larsson och Susanne Hamilton jobbade på kommunens kampanj "Flytta till Västervik".Foto: Ellen Kindstrand

Foto:

Västervik2007-08-02 00:25
Boat Meet, Holiday Club, Västervik Framåt, Visfestivalen och nu senast: "Flytta till Västervik". Kommunens satsningar på "varumärket Västervik" är många. Syftet med marknadsföringsbidragen till de olika evenemangen och företagen är bland annat att öka inflyttningen till kommunen.
- Vi gör ingen skillnad på besökare och potentiella inflyttare utan räknar med att de som kommer hit förhoppningsvis vill bo här i framtiden , säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson (m).
Han beskriver ett händelseförlopp där en person först kommer hit och semestrar, sen hyr en sommarstuga och till sist skriver sig i kommunen.
- Det brukar ta cirka sju år, säger han.
Men enligt ny forskning från Uppsala Universitet är pengarna till marknadsföring bortkastade. Kommuner utan reklam attraherar minst lika många inflyttare.
Forskaren Tomas Niedomysl råder kommuner till att strunta i reklam och satsa mer på sin egen verksamhet.
- Det viktigaste är att den kommunala servicen fungerar bra; skola,vård och omsorg. Och att det finns jobb, säger han.
Men Harald Hjalmarsson är övertygad om att marknadsföringen har gett resultat.
- Vi har fått en positiv befolkningsökning och det har vi inte haft på länge, säger han.

Samtidigt som kommunen satsar på marknadsföring så sparas det på andra områden. I går berättade VT om besparingar på minst två skolor i kommunen. Men Harald Hjalmarsson försvarar marknadsföringsbidragen.
- Vi behöver fler skattebetalare för att kunna satsa på skolan, säger Hjalmarsson.
Vad skulle få Harald Hjalmarsson att byta kommun?
-Bra boende och bra jobb.
Finns det i Västervik?
- Tyvärr är efterfrågan på bostäder och jobb större än utbudet. Vi har en flaskhals i systemet. För att få bostad måste den nyinflyttade söka sig till de mindre orterna. Vi jobbar på att bygga nya bostäder, säger han.
Marknadsföringsinsatser
Västerviks kommun har i år avsatt 1, 5 miljoner kronor till marknadsföringsinsatser. På Västerviks turistbyrå finns en inflyttningsservice som hjälper nyinflyttade med kontakter. Till potentiella nyinflyttare skickas reklamutskick och informationsblad.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om