Tävlingen är indelad i två omgångar. I de första deltävlingarna måste hela klassen samarbeta. Det är kluriga uppgifter som kräver mycket. Flera av uppgifterna är av en sådan karaktär att eleverna måste tänka vidare utifrån vad de redan haft möjlighet att lära sig inom kursplanen.
- Vi är så oerhört stolta över våra elever, säger lärarna Birgitta Weimer och Bengt Inge Karlsson. Det är fantastiskt när man vet att bland deltagarna finns flera friskolor med specialinriktning på matematik. Nu laddar vi om inför den fortsatta tävlingen.
Närmast följer ännu en gemensam uppgift. Det är ett projektarbete med temat "Matematik och spel". Tonvikten ska ligga på matematik och det finns en noggrann instruktion som måste följas. Projekten ska presenteras i samband med semifinalen i Sollentuna i maj. Den maximala poängen som projektarbetet ger är lika med hälften av poängen i semifinalen.
Den andra delen av semifinalen består i att fyra utvalda elever ska räkna ett antal uppgifter. Dessa väljs först efter det att projektarbetet är genomfört. Men hela klassen följer med till Sollentuna.
Tävlingen är nordisk så möjligheten finns till en fortsättning. Men just nu är fokus inriktat på projektarbetet.