Samtliga elever, förskoleklasser och lärare var under tisdagen engagerade i en mattedag, som inspirerats av mattelärarna Isabelle Linnér och Ulice Nilsson. Pengar till projektet har man fått via statliga medel, allt för att bättra på elevernas kunskaper i matematik. Ett problem som gäller hela landet.
- Vi har en stor fördel här i Ankarsrum att vi har barn och elever ända från förskoleklass upp till nian samlade på ett och samma ställe. Det underlättar en sådan här gång, säger Isabelle.
Pengarna har bland annat räckt till fortbildning av lärare, som till exempel har fått nya kunskaper hur man använder datorer i undervisningen. Så kom då tisdagens mattedag där lärarna själva har varit med och bestämt formen för övningarna, som i mångt och mycket gick ut på praktiska övningar. Det gällde att visa hur matematiken används i både nyttiga och roliga sammanhang.
De minsta förskolebarnen fick vara tillsammans med sjuorna och bland annat jobba med övningar i slöjd, hemkunskap och musik, där matematiken vävs in som en naturlig del.
- Det är jätteroligt att vara med de mindre barnen, säger Kristina Andersson i klass sju.
Hon är tillsammans med sexåriga Marta Lazaridou och de har bakat kanelbullar där Kristina fått lära Marta hur man räknar fram rätta mängderna i de olika ingredienserna.
I rummet intill tillverkas garnbollar, och Richard Gustafsson i klass sju tycker det här är ett kul sätt att använda matematiken. Han får medhåll av Ebba Kernen i samma klass, som tycker det är bra att lära sig samarbeta även med de som är yngre.
Läraren Ulice Nilsson påpekar också vikten av värdegrundsarbetet, att stor och liten, lärare och elev lär känna varandra bättre.
Under dagen var 33 lärare och 220 elever engagerade i mattedagen, som syftar till att tydliggöra vad matematiken kan användas till.