Marström bygger tio rekordsnabba trimaraner

"Båten ska utan problem göra 25 knop även i måttliga vindar."

Foto: ANDERS LILJEGREN På onsdagen ägde den första provseglingen rum av den nya trimaranen Seacart 30 i Västervik. I endast måttlig sjöbris visade sig 30-fotaren lätt göra tjugo knop på Skeppsbrofjärden.

Foto: ANDERS LILJEGREN På onsdagen ägde den första provseglingen rum av den nya trimaranen Seacart 30 i Västervik. I endast måttlig sjöbris visade sig 30-fotaren lätt göra tjugo knop på Skeppsbrofjärden.

Foto:

Västervik2005-04-15 00:25
Marström Composite AB i Västervik seglar just nu i medvind. Det svenska företaget Oceanlake Marine har nyligen lagt en beställning på tio nykonstruerade 30-fotstrimaraner hos Västerviksföretaget.
Det tredje exemplaret av båten håller nu på att färdigställas i produktionslokalerna invid Skeppsbrofjärden intill Värmeverket. Seacart 30, som typen heter, är en ultralätt trimaran. Totalvikten är blott 750 kilo tack vare att både skov och mast tillverkas i kolfiber.
På onsdagen provseglades för första gången det första exemplaret av Seacart 30.
- Provseglingen gick mycket bra. Allt funkade fint och vi behöver bara göra en del småjusteringar, säger Göran Marström till VT.
Den nya trimaranen är konstruerad av Marc Lombard, världsledande när det gäller att designa flerskrovsbåtar. De flesta jättekatamaraner och -trimaraner man i tv ser sätta hastighetsrekord över oceanerna är ritade av just Lombard.

- Seacart 30 är mindre än dessa stora båtar, men vi tror att den ska vara nästan lika snabb. Det urstarka och superlätta byggmaterialet gör nämligen att den väger mycket mindre, säger Göran Marström till VT.
Det första exemplaret av Seacart 30 visades nyligen på Båtmässan i Stockholm, där den fick stor uppmärksamhet.
- På en lista finns i dag 320 personer som vill komma ut och provsegla. Provseglingarna sker hos Oceanlake Marine.

Att just Marström Composite AB fick ordern beror på att Västerviksföretaget har ett mycket gott rykte bland världens alla toppseglare.
Företaget har byggts upp kring tillverkningen av katamaranen Tornado, en av de äldsta OS-klasserna. Samtliga Tornadoseglare i världstoppen seglar båtar som byggts av Marström Composite.

- Numera har vi även specialiserat oss på att bygga extremt lätta kolfibermaster. Både till Tornado och andra segelbåtar, säger Göran Marström. Han berättar att man för en tid sedan fick en beställning på 200 Tornadomaster. Hälften är levererade.
En kolfibermast väger endast hälften så mycket som en vanlig mast i aluminium. Genom att masten sticker upp kanske 15-20 meter får man med en kolfibermast ned hela båtens tyngdpunkt. Det gör att båten rör sig annorlunda i sjön, seglar snabbare och att en enskrovsbåt lutar betydligt mindre
Marström i Västervik bakar sitt kompositmaterial i så kallade autoklaver, en slags ugnar med övertryck och värme. Tryck och värme gör att kompositmaterialet härdar med bra kvalitet.
Skroven blir genom bakningen även oerhört formstyva och behåller sin form länge. Faktum är att en av företagets autoklaver är den längsta i landet, cirka 35 meter.
- Tack vare den ugnen kan vi bygga master även till mycket stora båtar. Vi har i dagarna fått en order på tre 34-metersmaster till ett av de italienska Americas Cup-teamen.

Marström Composite flyttade för några år sedan hela sin produktion från Åtvidaberg till Västervik. Tio personer har nyanställts i Västervik och personalstyrkan uppgår i dag till 40 personer.
- Hoppas få bygga ett tiotal Seacart 30 om året även i framtiden. Kanske blir det ännu fler, hoppas Göran Marström.
Kolfiber är ett mycket dyrbart material. En komplett Seacart 30 kostar bortåt 1,9 miljoner kronor inklusive moms.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om