Märkesverkstad lurade kund på "en ny motor"
Bilägare lurad att byta motor. Fick motor som gått tre gånger så långt än vad som uppgavs.
En motor som han egentligen inte skulle behövt byta till.
När han väl bytte motor uppgav märkesverkstaden i Västervik att den gått 5100 mil. I själva verket hade motorn rullat 15000 mil, dessutom i en bil av ett helt annat märke.
Nu har bilägaren anlitat trafikjuristen Ingemar Jeanlo för att nå en uppgörelse med märkesverkstaden.
Bilägaren tvingades väja för en bil som inte lämnade företräde. Han körde in i en hård snövall, snö trängde upp i motorrummet. Motorn tvärstannade av snön samtidigt som det blev en vridning på kamaxeln.
Bilen gick allt sämre. Försäkringsbolaget ville inte ersätta. Det fanns inget orsakssamband mellan krocken med snövallen och motorns allt sämre skick, enligt försäkringsbolaget.
På märkesverkstaden sade man att motorn inte gick att reparera. Det var bara var att skrota bilen eller byta motor.
Det blev motorbyte. Kostnaden var 40000 kronor. Motorn köpte märkesverkstaden av en bildemonteringsfirma på västkusten.
När motorn installerades uppgavs att den gått 5100 mil.
Strax efteråt gick topplockspackningen sönder. Ny reparation för 10000 kronor följde. Nu var bilägaren trött på alla kostnader och anlitade juridisk hjälp.
Ingemar Jeanlo började forska i motorns ursprung. Demonteringsfirman uppgav att alla fakturor slängdes när de var betalda. Misstankarna om att allt inte stod rätt till förstärktes. Att topplockspackningen sprack efter bara drygt 5000 mil stämde inte.
Till slut fick han fram uppgifter om motorn. Det visade sig att den suttit i en bil av ett helt annat fabrikat än vad som uppgivits och att det dessutom var en äldre modell.
Märkesverkstaden i Västervik intygade att den bara gått 5100 mil.
Vid kontakter med märkesverkstaden har företrädare hävdat att firman aldrig sagt att motorn skulle skrotas.
Bilägaren har flera vittnen på att så har yttrats. Det fanns inga alternativ än en ny motor.
Senare har det visat sig att motorn mycket väl kunde ha reparerats. Det intygar försäkringsbolagets expert, liksom motorkunniga i Västervik. Lokala experter menar att skadan i motorn mycket väl kan ha uppkommit vid olyckan då motorrummet fylldes med snö.
Just nu förs diskussioner om en uppgörelse med märkesverkstaden. Ett alternativ är att bilägaren häver köpet av motorn och begär skadestånd eftersom märkesverkstaden utfäst det felaktiga miltalet.
Sedan lär det bli märkesverkstadens sak att göra upp med bildemonteringsföretaget som bluffade i första ledet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!