Marken som behövs byttes bort: "Inte så smart"

Det som kan verka tokigt nu, var kanske det klokaste 2010. Både Harald Hjalmarsson (M) och Dan Nilsson (S) försvarar att kommunen sålde av mark vid flygplatsen.

Varken dåvarande kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) eller nuvarande dito Dan Nilsson (S) kan minnas att några risker med att byta bort marken nära flygplatsen diskuterades 2010. Nu kan samma mark komma att tvångsinlösas.

Varken dåvarande kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) eller nuvarande dito Dan Nilsson (S) kan minnas att några risker med att byta bort marken nära flygplatsen diskuterades 2010. Nu kan samma mark komma att tvångsinlösas.

Foto: Montage

Västervik2022-05-16 16:00

– Visst är det en brist att man inte kunde sia in i framtiden, kommenterar Hjalmarsson, som idag är oppositionsråd. 

Marken där träd olovligt avverkades 2020 ägdes av kommunen innan 2010, men byttes bort i samband med detaljplanearbetet för Holiday Club. Nu har det visat sig att marken behövs för att uppfylla flygplatsens säkerhetskrav.

Dagens kommunalråd Dan Nilsson (S) var ledamot i kommunstyrelsen 2010, och minns inga diskussioner om risker med att byta bort mark så nära flygplatsen.

– Jag gissar att din nästa fråga är om vi var klantiga då för 12 år sedan. Och det är klart: nu när man tittar på det i efterhand så var det ju inte så jävla smart, säger han. 

Han fortsätter: 

– Idag hade jag inte hanterat det på det viset. Däremot kan jag inte kritisera vad som beslutades då: vi gjorde säkert rätt utifrån det vi hade kännedom om, och man kan ha bedömt att andra intressen vägde tyngre, det gör man ibland i politiken.

undefined
Bilden kommer från en utredning 2016 och visar det område där flygplatsägaren (kommunen) behöver kunna avverka eller beskära träd, för inflygningssäkerhetens skull.

Hjalmarsson (M) är inne på samma spår: 

– Jag kan tänka mig att man inte valt Lucerna som plats för ett reningsverk idag. Men det beslutet togs med den kunskap som fanns för tillfället. Då var det uppenbart en bra plats – idag ser vi att det är mindre bra, säger han, och tillägger att han ändå inte tycker att trädfällningen 2020 är försvarbar. 

Både Hjalmarsson (M) och Nilsson (S) poängterar att de är glada över utvecklingen som skett i Gertrudsvik trots att Holiday Club inte blev av. 

undefined
I avtalet om markbyte, där kommunen bytte bort en bit av marken norr om Mommehål till en privatperson, nämns inga inskränkningar på grund av den närliggande flygplatsen.

Den dåvarande flygplatschefen säger att han blev förvånad att avstyckningen utformades tvärtemot hans rekommendation. 

Hjalmarsson säger att varningar eller riskbedömningar inte diskuterades före markbytet. 

– Kommunstyrelsen och fullmäktige fick rekommendationer från tjänstemännen, som byggde på en helhetsbedömning, säger Hjalmarsson. 

Han säger att dåtidens behov på flygplatsen främst var sportflygandet, men att det med tidens gång visat sig att det finns en nytta i flygplatsen för exempelvis elnätsinspektioner, försvaret, sjukvården, och näringslivet. 

Menar han att politikerna hade inhämtat mer kunskap om de sett ett större behov av flygplatsen? 

Nja.

– Jag tycker inte att man ska belasta beslutsfattare historiskt, eller spekulera. Även i nutid kan vi fatta beslut som har konsekvenser i framtiden, men man fattar alltid beslut med de kunskaper man har för tillfället. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!