Många ville prova på flygning

Västerviks flygklubb hade i lördags bjudit in till en "Lär- dig-flyga-dag" på flygplatsen vid Målserum. Det kom en strid ström med besökare under hela dagen.

Bengt Davidsson förverkligade en gammal pojkdröm och tog sitt fygcertifikat efter fyllda 50 år.  Foto: Sara Winsnes

Bengt Davidsson förverkligade en gammal pojkdröm och tog sitt fygcertifikat efter fyllda 50 år. Foto: Sara Winsnes

Foto: Sara Winsnes

Västervik2008-10-06 00:06
Syftet med dagen var att sprida kunskap om klubbens verksamhet och att öka intresset för att lära sig flyga på egen hand.I dag har klubben 25-30 medlemmar av vilka 15 har skaffat sig egna flygcertifikat. Man hoppas nu få tillräckligt många intresserade för att starta en nybörjarkurs. För att få ett eget certifikat krävs det att man har 45 timmars flygning bakom sig. Ensam får man flyga efter tio timmar. För varje timma i planet får man betala runt 1 200 kronor. Klubben har ett nära samarbete med Hultsfreds flygklubb som ser till att det finns lärare, både i teori och praktik, till kurserna i Västervik. En som tagit sitt certifikat i mogen ålder är Bengt Davidsson, han bestämde sig vid 50 år att förverkliga en gammal pojkdröm.- Jag tänkte att nu måste det bli av, annars blir det för sent. Det tog drygt ett år innan jag var klar.För att få behålla sitt certifikat måste han flyga minst tolv timmar per år. Några av dem klarade han av under lördagen när det var en ständig kö av flygsugna som ville se Västervik med omnejd från luften. Några passade också på att följa med den mycket erfarne flygaren Bertil Gerhardt upp i luften och mer på allvar prova på hur det känns att flyga ett plan. Planen som används är av märket Cessna och Piperarrow. De kan ta mellan fyra och sex passagerare. Om klubben får som den vill så ska det ske en utbyggnad av flygplatsen i framtiden. Banan skall förlängas, från 800 meter i dag, till 1 200 meter. Ett stort antal tomter i direkt anslutning till flygplatsen planeras också. Där kommer husägarna att ha sitt flygplan parkerat i garaget och kunna rulla ut direkt på startbanan. Då hamnar Stockholm bara 19 mil bort och på en tankning tar man sig ända till Paris.Liknande anläggningar finns på flera håll i välden och tros ha en framtid också här.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om