– Vi öppnade försäljningen av förnybar diesel, HVO100, den 2 mars 2021. Vi är väldigt nöjda med utfallet och efterfrågan är god och överträffar förväntningarna. Vilket är jättekul! säger hon.
Enligt Hellgren var det efterfrågat, framför allt bland företagskunder, men även hos privatkunder. Dock tror hon att många, särskilt bland privatkunderna, är omedvetna om att alternativet finns.
– Men miljödiesel kan man minska sina koldioxidutsläpp med mellan 70 och 90 procent. Och kemiskt sett är det en exakt kopia. Den kan köras i alla dieselmotorer, men om man har en ny bil kan det göra att nybilsgarantin slutar gälla, om det inte är godkänt av biltillverkaren.
Kostnaden för biodiesel, som tillverkas främst av avfall från livsmedelsindustrin, höjdes med fyra kronor vid årsskiftet, bland annat eftersom efterfrågan ökar och det är få som producerar, berättar Hellgren.
Just nu är biodrivmedel skattebefriade, men regeringen har just lagt ett förslag om att ta bort skattebefrielsen och låta biodrivmedlen ingå i den så kallade reduktionsplikten. Sverige har hittills haft dispens från EU att låta biodrivmedel vara befriade från skatt, men det kan komma att ändras.
Reduktionsplikten innebär att leverantörerna måste minska utsläppen från bensin och diesel genom att blanda in fossilfria drivmedel. Det här skulle kunna göra att priserna går upp ytterligare, men Karin Hellgren är inte helt säker på att det måste bli så.
– Exakt hur det slår kan vi idag inte ge besked om utan analyserar förslaget för att bilda en uppfattning vilken effekt det kan få.