Många testade nya tåget

Hundtals Västerviksbor tog på måndagen chansen att gratis provåka med Itino, det moderna tåget som i framtiden ska trafikera Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. - Tyst, bekvämt och en behaglig aircondition, var några omdömen.

Lokföraren Jan Sandberg har här fått besök i förarhytten av Inga Matsson och hennes barnbarn Amanda, 3 år.

Lokföraren Jan Sandberg har här fått besök i förarhytten av Inga Matsson och hennes barnbarn Amanda, 3 år.

Foto: Anders Steiner

Västervik2008-04-29 00:06
Tre tur och returkörningar gjordes under eftermiddagen från Västerviks station ut till Lucernahamnen. Utsikten längs den ovanliga resrutten var spännande. Vid "ändstationen" längst ut på Lucernakajen befann sig resenärerna bara ett stenkast från Ekholmen och hade en magnifik havsutsikt. - Tåget känns behagligt att åka med. Vi ville mest känna på hur det var. Vi åker så sällan tåg. Det brukar oftast bli bil när vi ska till Linköping. Kanske blir det nu mera tåg i framtiden, säger Ulla Jansson och Björn Engberg. Just det för dagen inlånade Itino-tåget med namnet "Lina Sandell" är ett så kallat krösatåg som till vardags trafikerar sträckorna Jönköping-Växjö, Nässjö-Halmstad och Jönköping-Tranås. Motorvagnen Itino byggs i Tyskland av Bombardier. Itino är normalt 39 meter långt och har 100 sittplatser. Tågsetet väger 79 ton och kostar runt 40-50 miljoner per styck. Det är just dessa tåg som ska trafikera Tjustbanan. - Itino har en maxfart på 140 kilometer i timmen, men banan Västervik-Linköping klarar i dagsläget maximalt 100-110, säger lokföraren Jan Sandberg. Det finns även en kingsize-version av Itino som är 59 meter lång med 164 sittplatser. - Jag har faktiskt åkt tåg förut. Det var på smalspåret till Verkebäck, berättar Inga Matssons treåriga barnbarn Amanda stolt under färden till Lucerna. De lite mera tågvana provpassagerarna kunde konstatera att det nya tåget hade stora fönster, var ljust och rymligt och hade en effektiv aircondition. Tågkarosserna går mjukt tack vare både vanlig fjädring och luftfjädring, men sätena kändes aningen hårda. Eller fasta om man så vill. Itino är fullständigt handikappanpassat. Både vad gäller på- och avstigning, toaletter med mera. - Tåget känns jättebra att åka med. Det går tyst och behagligt, tycker Västerviks kyrkoherde Britt Alf efter provturen. Itino är mycket säkert och har flera separata bromssystem. Förutom vanlig tryckluftsbroms finns även en supereffektiv magnetskenbroms som vid behov nyper åt kring skenorna samt en så kallad retardationsbroms som drivs av motorernas avgaser. Fyra Itino-tåg är beställda och 2010 ska de vara klara att tas i bruk på Tjustbanan. Samtidigt ska trafiken på banan ökas till åtta dubbelturer om dagen, med en tonvikt på morgon, eftermiddag och kväll. Under dagen blir turerna till Linköping glesare.
vt.se
Se även webb-tv på www.vt.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om