Många telefonväxlar dog
Riksomfattande telefel tystade polisen. Västerviks kommun hade eget fel.
Foto: MATILDA AHL Kommunens växeltelefonist Gunilla Stenberg, till vänster, lämnar i en vanlig bärbar telefon ut direktnummer kollegan Birgitta Johansson plockat fram ur datorn.
Foto:
- Vi drabbades av ett par timmars kraftiga störningar över hela landet. Vid 12.30-tiden började sedan allt fungera perfekt igen, säger informatör Malin Persson på Telia Sonera.
- Vi vet ännu inte vad som vållade felet. En utredning har tillsatts för att ta reda på orsaken och för att säkerställa att vi inte råkar ut för det fler gånger.
Bland annat slogs nästan alla polisens länsväxlar ut. Dessa växlar är numera sammankopplade med en slinga, sedan alla fått det gemensamma numret 114 14. Larmnumret 112 fungerade dock som det skulle på tisdagen i hela landet.
- Samtliga drabbades tycks använda VCC-systemet, vilket står för Virtual Call Center. VCC är en toppmodern, virtuell växellösning där den egna "växeln" ligger ute på nätet, förklarar Malin Persson.
Även Västerviks kommuns växel tystnade på tisdagsmorgonen. Det verkar emellertid som om kommunens problem orsakades av ett eget, lokalt fel. Även Västerviks kommuns växel kom igång igen strax efter klockan 12.30 efter att ha stått stilla ända sedan morgonen.
- Vi råkade ut för en helt annan typ av fel som av en slump råkade uppstå precis samtidigt, säger kommunens it-chef Lennart Nilsson.
- Vi har ingen VCC-växel. I stället hade vi fått en lokal låsning i programmet för inkoppling av telefonistarbetsplatserna. Telefonisterna kunde inte jobba eftersom de inte kunde logga in sig i systemet. Telias folk fick komma hit och manuellt ta bort låsningen.
För Västerviks kommuns växel var det tur i oturen att felet uppstod en lindrig förmiddag, med till exempel alla skolor stängda och många människor som tagit ut klämdagar.
Den som tror att kommunens växeltelefonister hade en lugn förmiddag de timmar växeln var död tror helt fel. Det var precis tvärtom.
En telefonsvarare berättade att växeln var trasig och tipsade om ett direktnummer alla kunde ringa. Vid denna telefon satt telefonisten Gunilla Stenberg och tog emot så många samtal hon hann.
Bredvid Gunilla Stenberg assisterade kollegan Birgitta Johansson genom att från datorns telefonkatalog "manuellt" plocka fram alla efterfrågade direktnummer. Den uppringande fick därefter själv ringa upp den person han/hon önskade att prata med.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!