Så även i Västerviks kommun. Särskilt efter det att den så kallade "zebralagen" infördes för tio år sedan. Nu blev bilisterna skyldiga att lämna företräde åt gångtrafikanter vid övergångsställen. Men lagen fick motsatt effekt, många går rakt ut på övergångsstället utan att se sig för efter bilar.
- De invaggas i falsk trygghet, säger kommunens trafikingenjör, Kristina Hörnqvist. Därför är det inte bara att bara måla upp nya övergångsställen, de måste kombineras med andra åtgärder, exempelvis avsmalningar.
Hon framhåller passagen vid kiosken på Idrottsgatan i Västervik som ett paradexempel på hur ett bra övergångsställe ska se ut. Men det är också en dyr lösning som knappast kommer på fråga mer än vid de mest utsatta och farliga trafikplatserna.
- Det kan låta lite makabert att ta bort övergångsställen, men trafiksäkerheten kan ökas på andra sätt med bättre synbarhet och lägre hastigheter, säger Kristina Hörnqvist.
Trafikorganisationen NTF har i flera undersökningar visat hur usel säkerheten är på många övergångsställen med alldeles för höga hastigheter. Sedan zebralagen infördes har olyckorna ökat i stället för att minska. Trots det behövs övergångsställen, enligt NTF, som menar att man istället ska se till att de blir utformade på ett säkert sätt. Det kan åstadkommas genom avsmalningar, upphöjningar, hastighetsbegränsningar, bra belysning mm. Däremot bör alla obevakade övergångsställen som finns på 70-vägar tas bort, enligt NTF.
Läs mer i torsdagens VT