Många nixar mot försäljare

Fler och fler svenskar har tröttnat på telefonförsäljare och spärrat sitt nummer med Nix. I Kalmar län är nästan hälften av befolkningen anslutna till Nix-registret enligt en Sifo-undersökning.

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Västervik2009-07-14 00:07
Allt fler hushåll i landet har upptäckt nyttan med att vara ansluten till Nix-registret. Norrbotten är det län där flest hushåll har nixat sig, nästan 59 procent. I Kalmar län har det skett en ökning från förra året med nästan en procent till 49,3 procent. Detta enligt en undersökning som Sifo research international har gjort med över 15 000 tillfrågade personer i åldrarna 15 till 79 år. Undersökningen visar även att Stockholms län är det län där minst andel av befolkningen nixar, bara 46,8 procent. På de flesta håll i landet är trenden att fler anmäler sig till Nix. I Östergötland, Jämtland, Västmanland och Västernorrland går dock trenden åt andra hållet och allt färre ansluter sig till registret. Enligt Stefan Nordberg som är privatmarknadschef på energibolaget Eon har lönsamheten från telefonförsäljning minskat. - Det är klart att det är en kanal som blir mindre viktig för oss. I takt med att fler och fler ansluter sig till Nix-registret så blir det färre och färre som man kan ringa till. Då är det några få som får flera samtal och därför ansluter sig även de till Nix, säger Stefan Nordberg. Han tror dock att telefonförsäljningen kommer att leva kvar men att man måste hitta nya vägar för att nå ut till konsumenterna. På Eon använder man sig förutom av traditionella annonser och internet även av försäljning på stan och olika event. En annan väg som företaget har provat sedan ett år tillbaka är dörrförsäljning. Det har blivit den försäljningskanal som säljer bäst enligt Stefan Nordberg på Eon. Nix drivs av en förening där tio branschorganisationer är medlemmar. Bland annat Sveriges annonsörer, Svenska bankföreningen, Försäkringsförbundet och Sveriges callcenterförening. Alla medlemsföretag ska enligt stadgarna kontrollera sina listor mot Nix-registret innan man ringer en kund. Annars strider det mot god marknadsföringssed.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om