Ett äldre par i Västervik har fått en faktura på drygt 500 kronor från telefonbolaget RingEtt i Linköping. Parets son, som kontaktade VT, säger att bolaget hävdar att abonnemanget flyttats över från Telia till RingEtt, samt att det finns en ljudfil som bekräftar övergången.
– När jag frågade om jag fick lyssna på ljudfilen sa de att det inte gick för att den fanns på en annan dator, säger sonen, som vill vara anonym.
Efter att ha pratat med Telia – som säger att abonnemanget inte alls flyttats utan finns kvar hos dem – vill nu sonen varna för telefonbolaget RingEtt. Andra medier som SVT och Avesta Tidning har tidigare skrivit om företaget och kunder som känner sig lurade, och sonen till det äldre paret har nu polisanmält företaget.
När VT kontaktade RingEtts kundtjänst fick vi svaret att frågor av den typen enbart kan besvaras på e-post, innan personen i kundtjänst lade på luren.
På Konsumentverket säger man att de fått in många anmälningar mot RingEtt. Juristen Anna Lindström säger att det just nu pågår ett tillsynsärende mot bolaget.
– Det finns mer eller mindre seriösa bolag i den här branschen och just RingEtt har fått många anmälningar.
Anna Lindström säger att de har fått ta del av ljudfiler från kunder som känner sig lurade. När själva inspelningen startar kan samtalet ha pågått ett tag och därför säger Lindström att det kan vara svårt att veta vad man tackar ja till.
– En del kanske tror att de tackar ja till att få information, inte att de ska bli kunder.
Ett tillsynsärende kan ta lång tid, enligt Anna Lindström är de beroende av konsumenterna och ett rikligt underlag.
– Vi vill gärna ha in anmälningar men vi kan bara verka för att bolaget upphör med sin marknadsföring, vi kan inte hjälpa enskilda kunder.
Majoriteten av kunderna som hör av sig är över 70 år och i våras gick Konsumentverket ut med en varning för telefonbolag som ringer upp äldre människor. Anna Lindström säger att det är bolagens skyldighet att försäkra sig om att kunden är införstådd med vad de tackar ja till.
– Äldre kan ha svårt att värja sig mot detta och en del företag har sagt till oss att de ska sluta höra av sig till äldre.