Man föll ner från taknock - inget svar hos SOS Alarm
Olyckan. Det som inte fick hända.Du greppar telefonluren, fingrarna darrar, 1-1-2.Signalerna ljuder tomt. Inget svar. Mardrömmen blev verklighet för en Västerviksfamilj.
När mardrömmen blir verklighet. För en Västerviksfamilj blev mardrömmen verklighet. När pappan i familjen faller från ett hustak och skadar sig så svårt att han behöver akutvård, kastar man sig över telefonerna och ringer 112. Utan att få något svar. illustration: Anders Steiner
Foto:
Och för en gångs skull skiner solen och dagen är riktigt varm.
Så ändras allt.
15.45 Ett snedsteg, ett skrik, ett fall. Pappan försvinner över takkanten. Det går så snabbt att ingen hinner reagera. Han landar på en mossbeklädd stenhög. "Tur i oturen" - för halvannan meter bredvid den liggande kroppen skjuter en järnpåle upp ur marken.
- Farsan, Farsan! Sönerna rusar ned för stegen.
15.46 Den yngste sonen ringer 112. Inget svar.
- Vad jag tänkte? Det är inget nummer man vanligtvis ringer, men när man väl gör det förväntar man sig att någon sak svara, säger sonen, irritationen är märkbar.
Mamman har hört skriket och springer ut. Pulsen skenar, hon ramlar på vägen, på fötter igen, kommer fram till olycksplatsen.
- Jag trodde att han var död, han var helt kritvit i ansiktet! säger hon.
15.49 Nytt samtal till 112. Fortfarande inget svar.
Pappan är vid medvetande, börjar få färg, klagar över ont i sidan.
15.51 Sonen ringer till landstinget, ber om att få bli kopplade till akuten, men når bara en dataröst.
- Det går inte att beskriva frustrationen, jag var så förbannad, berättar sonen.
15.53 Ett nytt samtal till landstinget, de kopplas nu direkt till SOS Alarm.
"SOS Alarm. Vad kan jag hjälpa till med?". Sju minuter försenade.
I det här fallet har historien ett lyckligt slut. Mannen nådde sjukhus, blev väl omhändertagen och mår i dag förhållandevis bra.
Men vid ett olycksfall kan några få minuter betyda skillnaden mellan att leva eller dö. Förra veckan omkom två män i Trelleborg när det inte gick att nå SOS Alarm i torsdags. Larmnumret var nedringt av folk som ville ha hjälp med att pumpa bort vatten efter skyfallen. I ett fall tog det 20 minuter innan man fick tag på ambulans, i ett annat tolv. I båda fallen avled männen.
Bertil Axelsson, platschef på SOS Alarm i Växjö, kan inte säga vad som gick fel i det här specifika fallet i Västervik, men hans allmänna hälsning till folk som ringer SOS Alarm är: Lägg inte på luren!
- Många tror att man ska få svar direkt, man är stressade och ovana att hantera olyckssituationer, och lägger kanske på luren efter bara några signaler, säger Axelsson. Men då hamnar man längst bak i kön.
SOS Alarm har 18 centraler i Sverige.
- Ibland blir det kö hos oss, men alla ska ändå få svar, säger Axelsson och berättar att om det är många som ringer ska man kopplas till en annan central.
Samtalen till SOS Alarm har mångdubblats under de senaste åren. Orsaken - den tekniska utvecklingen.
- Eftersom de flesta bär mobiltelefoner numera är det också fler som ringer oss. I dag får vi kanske 20-25 samtal om en och samma olycka, uppger Axelsson, som dock understryker att privatpersoner inte ska sluta rapportera olyckor.
- Men lägg inte på luren. Det är det viktigaste, uppmanar Axelsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!