Västerviks kommun har en fordonsenhet som administrerar kommunens alla bilar. Det finns bilar vid bland annat socialkontoret, kommunhuset och vid de enheter som arbetar med äldreomsorg. Projektet att se över kommunens fordon startade för ett och ett halvt år sedan, och ungefär lika mycket tid återstår innan projektet ska utvärderas.
Planen är att kommunen inte ska ha fler bilar än den behöver. När projektet startade fanns 568 fordon registrerade, nu har antalet krympt till 538. De flesta av dessa fordon står permanent vid kommunala enheter. De andra bilarna korttidsuthyrs (se artikeln intill).
Effektiviseringsarbetet går till på två sätt: antingen tar Kenneth Andersson på fordonsenheten kontakt med verksamheter där man kan tro att bilar inte används effektivt. Eller så kan enheterna själva ta kontakt med Andersson för att berätta att ett fordon inte används särskilt ofta.
Då ser Andersson till att fordonet avvecklas på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt: det säljs.
Andersson fokuserar även på fordonens skick och informerar de som kör bilarna om vikten att rapportera skador. Om bilarna inte servas och sköts på ett bra sätt blir de tillslut en förlustaffär eftersom de, när de sedan ska bytas in, inte ger något bra återköpsvärde, vilket i sin tur leder till att kommunen summa summarum inte har någon peng från den gamla bilen att lägga på den nya.
Från 1 september kommer trafikenheten att administreras av två heltidstjänster.