Positiva siffror för cityhandeln i Västervik

Omsättningen för exempelvis butiker, gym, frisörer, kaféer och restaurangen ökar i stadskärnan. Men innebär det att det går bättre nu? Och hur viktig är julhandeln för årets resultat?

Annika Boman säger att samarbete mellan kommun, näringsidkare och fastighetsägare är nyckel till framgång när det kommer till framgångsrika stadskärnor.

Annika Boman säger att samarbete mellan kommun, näringsidkare och fastighetsägare är nyckel till framgång när det kommer till framgångsrika stadskärnor.

Foto: Kollage

Västervik2023-12-18 05:00

Statistiken har HUI och Fastighetsägarna sammanställt och den presenteras i Cityindex 2023. 

Jämför man Västervik med en medelstor stad, som rimligtvis drabbats av samma omvärldsfaktorer, så ser man att det har gått bättre här än för genomsnittet. Då räknar man utifrån ett index på 100 som startade 2018. Sedan dess har Västervik stigit 18 punkter, medelstora städer och småstäder har i snitt ökat med nio punkter.

Vad beror det på?

Annika Boman på Västervik Framåt jobbar med frågor som rör bland annat centrumhandel. Hon är även vice ordförande i Svenska stadskärnor. Hon säger att det finns flera förklaringar.

– Det går inte att säga en faktor. Men vi har duktiga företagare och man samarbetar i centrumhandeln. Det är också ett framgångsrecept i alla framgångsrika stadskärnor att fastighetsägare, näringsidkare och kommunen samarbetar tätt.

– I tisdags tog man beslut i kommunstyrelsen att öka stödet mellan kommunen och de andra aktörerna. Det är väldigt bra.

2023 är alltså än så länge ett oskrivet blad i den här statistiken. Vi pratade med några näringsidkare för att se hur deras år varit, och vad julhandeln betyder för deras verksamhet. Intersport, Floristhuset, Lekstugan och Trippolo. Deras svar finner du i bildtexterna.

undefined
Anneli Erlandsson, Floristhuset: "Vi hade ett uppsving under pandemin, många skickade blommor, bland annat. Jämfört med det har vi sett ett tapp under det här året, omsättningen har minskat. Julhandeln är viktig för oss, det står för en femtedel av omsättningen under året."
undefined
Mahmoud Hadrous, Lekstugan: "Pandemin var rekordår för oss. Jag jämför alltid siffrorna med mitt bästa år, och då är det här året sämre, men jag kommer göra ett bra resultat. Tappet är väl under fem procent i omsättning. Folk har mindre pengar. Julen är så klart vår bästa tid, mellan 25 och 30 procent av omsättningen drar vi in då."
undefined
Nina Hultgren, Intersport: "Det märks att folk har mindre pengar, det gör det. Sen är det väl inte jättehög köptrohet, vi har tappat under det här året, många handlar på nätet istället. Vi har däremot ökat vår försäljning när det gäller föreningar, där säljer vi mer. I år har det inte varit någon julrush här, den har uteblivit."
undefined
Kristian Gustavsson, Trippolo: "Totalt sett har vi en ökning. Att ställa om butiken på Bredgatan till leksaker var ett lyckokast, vi har kanske tappat på andra delar. Pandemin var bra år för oss ekonomiskt, många handlade spel och pussel och tv-spel. För oss är juli och jul lika stora, kan man säga. Men i år försvann turisterna tidigt."

Ser man tillbaka till 2017 har omsättningen alltså ökat de senaste två åren, både 2021 och 2022. Under pandemiåret 2020 sjönk det, som väntat.

Störst ökning står restaurangerna i stadskärnan för, 56 procent ökade omsättningen med i Västervik mellan 2021 och 2022.

Statistiken från 2023 kommer först i september 2024.

Annika Boman säger att ökningen är olika stor i olika branscher, och att det även minskat något i andra.

– Tittar man exempelvis på hem och fritid, dagligvaror och restauranger ökade omsättningen, när det kommer till exempelvis beklädnad gick det lite sämre.

Omsättning är inte ett mått på att företaget blivit lönsammare. Det betyder inte heller att fler kunder kommit till butikerna, inflationen kan ha spelat en stor roll, även det faktum att varor kan ha blivit dyrare att köpa. 

Men likafullt har Västervik klarat sig bättre än genomsnittet.                                                                                 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!