Den 1 december tar Bil och motor i Sydost AB över Västerviks Toyotaförsäljning efter Ingvar Claeséns bil AB. Säljaren Jörgen Claesén säger att det var dags.
– Jag har hållit på med det här i 35 år nu så jag kände att det var dags. Det är annorlunda tider nu med, det är covid-19 och tomma fastigheter runt omkring oss. Jag hade kunnat vänta några år till, men nu kom möjligheten att sälja.
Det är andra gången på ett år som ett lokalt bilföretag säljs till ett större bolag, i juli såldes Holmströms bil till Landrins bil AB. Jörgen Claesén säger att det är en vanlig utveckling i dag, att de mindre bilhandlarna försvinner och de större enheterna tar över.
Hur påverkar det branschen?
– Jag tror nog att det är bra, i alla fall om man ser till det ekonomiska.
Förutom 2008 när finanskrisen kom så har det funkat bra att vara bilhandlare i Västervik, säger han. Och verksamheten kommer inte att förändras, Jörgen har själv lovat de nya ägarna att vara kvar ett år och all befintlig personal kommer att följa med i affären.
– Allt kommer vara som innan, bara med ett annat organisationsnummer.
Andreas Nilsson, vd på Bil och motor i Sydost, säger att verksamheten i Västervik kommer att fortsätta i samma anda som innan. Företaget har i dag Toyotaåterförsäljning i Kalmar och Karlskrona och i dagsläget har de omkring 30 anställda på de båda orterna. Västervik blir deras tredje ort.
– Vi kör vidare i samma lokaler med befintlig personal, det finns ingen anledning att ändra på det. Det är folket på plats som kommer att driva det, folket på orten ska vara de lokala hjältarna.
Har ni några planer för verksamheten framåt?
– Vi är alltid öppna, om vi ser att behovet och lokalen tillåter det så kan vi tänka oss att expandera. Vi vill bli ännu starkare på orten, vi tror starkt på Västervik.
Hur ser du på konkurrensen i Västervik?
– Det gäller att vara på tå i dag, konkurrensen är stenhård. Men Toyota är ett märke som går framåt just nu, ambitionen är att växa på alla orter.
Andreas Nilsson säger att miljötänket länge funnits på Toyota, och att de redan 1996, 1997 började sälja hybridbilar i Sverige. I dag är efterfrågan på miljöbilar stor.
– Det är många som pratar om hybridbilar i dag, vi har pratat om det i många år. På våra orter så står hybridbilsförsäljningen för kanske 85 procent.