I våras började landstinget arbeta med att omformulera det tidigare program, där landstinget ålägger sig att erbjuda närtrafik på platser där det behövs i länet. I den nuvarande versionen räknades aldrig skärgården med, något som man nu måste göra i och med den nya lagändringen som trädde i kraft den 1 augusti. Det berättar Per Ålind, som är utredare på Regionförbundet och arbetar med programmet.
För Björn Holgersson, folkpartist och boende på Torrö kommer lagändringen som en nyhet.
– Det är väldigt positiva nyheter, jag trodde inte att lagförslaget skulle gå igenom. Skärgårdstrafik via KLT är något som vi jobbat för. Jag tycker att jag borde blivit underrättad.
Det reviderade programmet ska tas upp i landstingsfullmäktige senare i höst.
– Om landstingsfullmäktige klubbar igenom detta ligger det sen på politikernivå att bestämma hur det ska se ut, säger Per Ålind.
– Det första vi måste göra då är att tillsätta en utredning, säger Tomas Kronståhl (S).
Samtliga politiker som VT pratat med ser positivt på en landstingsägd trafik i Tjust skärgård. Mer exakt hur det ska utföras beror på vad en kommunens eventuella utredning säger och vad det kommer att kosta.
– Det kommer att gå med underskott. Men det ger andra positiva effekter, man måste se det i ett större perspektiv, säger Harald Hjalmarsson (M).
Harald Hjalmarsson vill även att busslinjerna i Västerviks stad ska dras om så att linjer ut mot Lysingsbadet och Gränsö blir vattenburna, detta för att avlasta delar av vägnätet.
– Men skärgården kommer att prioriteras först, säger han.
I Västerviks kommun har man noga följt hur skärgårdstrafiken fungerat i Östergötland. Genom möten i Skärgårdsrådet Östergötland och Småland har kommunpolitiker tagit del av det.
– Det är fortfarande svårt att se effekter av det. Eventuellt skulle man kunna koppla ihop skärgårdstrafiken i Västervik med den i Östergötland, säger Mats Hugosson (C). Även han positiv till kollektiv skärgårdstrafik.