Linköpings kommun kräver fortsatt tågtrafik på Tjustbanan

Det är inte bara politiker i Västervik som är negativa till tanken att ersätta tågtrafiken på Tjustbanan med bussar. Även politikerna i Linköping ställer nu krav på att tågtrafiken fortsätter.

Kräver fortsatt trafik. Linköpings kommun vill ha fortsatt trafik på Tjustbanan. Den är viktig ur regional synvinkel menar man.Arkivbild: Matilda Ahl

Kräver fortsatt trafik. Linköpings kommun vill ha fortsatt trafik på Tjustbanan. Den är viktig ur regional synvinkel menar man.Arkivbild: Matilda Ahl

Foto:

Västervik2007-03-08 00:25
- Börjar man köra buss på sträckan skickar man tydliga signaler till regeringen att Tjustbanan inte är särskilt viktig, säger Paul Lindvall, moderat ordförande i kommunstyrelsen i Linköping.
Bakgrunden är den osäkerhet som gäller för Tjustbanans framtid. Nuvarande upphandling om trafiken mellan Västervik och Linköping gäller till juni 2008. Därför måste en ny upphandling nu ske.

Men osäkerheten kring om det blir en upprustning av Tjustbanan eller inte har fått ägarna till länstrafikbolagen att vänta med besked om vilken typ av trafik som ska upphandlas.
Kalmar Läns Trafik (KLT) och Östgötatrafiken har därför gemensamt startat ett anbudsförfarande där det går att lämna anbud på både tåg och buss. Det skulle kunna öppna upp för enbart bussar på sträckan.
- Därför kräver vi nu att upphandlingen enbart ska gälla tåg. Östgötatrafiken ska under torsdagen ha ett styrelsemöte och då kommer Linköpings kommun som en av ägarna att lämna in en skriftlig uppmaning om att enbart tågtrafik upphandlas. Det vore konstigt om Östgötatrafiken inte lyssnar på oss, säger Paul Lindvall och fortsätter:
- Frågan är alldeles för viktig för att avgöras av trafikplanerare. Det är klart att det finns kortsiktiga fördelar med bussar när standarden på Tjustbanan inte är särskilt bra, men börjar vi köra buss nu är det som att säga att vi inte längre tror på Tjustbanan.

För politikerna i Linköping är Tjustbanan viktig ur regional synvinkel.
I tisdags togs ett historiskt beslut av kommunstyrelsen att bygga ett helt nytt resecentrum i staden. Upp till tre och en halv miljard kronor investeras på ett nytt nav för kollektivtrafiken i Linköping.
Förhoppningen är att det nya resecentrumet, som får en helt ny placering på andra sidan Stångån jämfört med i dag, ska få stora fördelar för tågtrafiken. En del är Ostlänken - en snabbare järnväg till Stockholm - men också Tjustbanan är enligt Paul Lindvall en viktig del i planerna.
- Linköping har absolut en hel del att vinna på den regionförstoring som kan ske med snabbare tågtrafik på Tjustbanan. Därför driver vi den här frågan och har regelbunden kontakt med politiker och tjänstemän i bland annat Västervik.

Samtidigt som frågan diskuteras på Östgötatrafikens sammanträde i dag torsdag avvaktar KLT en beställning från ägarna om vilken typ av trafik som ska upphandlas.
- Vi väntar på att landstinget ska ge besked och än har jag inte sett något sådant, säger vd Karl-Johan Bodell i en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om