Linköping vill inte bidra till Tjustbanan

Linköpings kommunalråd Gösta Gustavsson, c, tycker att det är statens sak att rusta upp Tjustbanan och vill inte vara med och förskottera några pengar till upprustningen av spåren.

Västervik2007-02-13 00:25
- Vi brukar inte förskottera till sådant som inte ligger på kommunens ansvar. Staten ska inte utöva utpressning för att få kommunerna att betala. Vi har en tydlig uppdelning av ansvar och vi vill koncentrera oss på det som är vårt, bland annat att det finns tåg, det är där vi ska lägga pengar.

Efter Västerviks kommuns uppvaktning av regeringen i frågan om Tjustbanans upprustning meddelade regeringen att de skulle betala ut det utlovade bidraget på 250 miljoner kronor om regionförbundet, Östsam och berörda kommuner förskotterade lika mycket. Men det tycker inte Gösta Gustavsson är någon bra idé.
- Staten har sagt att man ska lägga pengar på Tjustbanan, det är dags att man gör det nu.
Hela Linköpings kommunstyrelse ställer sig bakom beslutet att inte förskottera några pengar till Tjustbanan.

I mars ska regionförbundet presentera ett förslag på hur förskotteringen skulle kunna genomföras. Innan dess är det osäkert hur den kan komma att se ut, det är inte ens klart vilka parter som ska vara med och betala de 250 miljonerna. Det kan bli regionförbundet och Östsam som ska betala eller en kombination med berörda kommuner och landsting i regionen.
Björn Holgersson, fp, är ersättare i regionförbundets arbetsutskott och han tycker att det är oroväckande att Linköping inte vill vara med och förskottera.
- Det är illavarslande för det krävs att alla är med. Det är tråkigt om inte Linköping vill vara med, en upprustning är ju bra för dem också.

Än så länge finns Tjustbanan endast som informationsärende i regionförbundet, men frågan ska behandlas på nästa styrelsemöte. Staten har ställt sig positiv till upplägget och om det genomförs kan upprustningen av Tjustbanan inledas tidigare.

- Staten ska egentligen sköta sådana här saker, men det här är ett sätt att få loss pengarna tidigare och växla upp bidraget som den gamla regeringen lade, säger Björn Holgersson. Men om Linköping inte vill vara med och betala verkar det svårt att genomföra.
De 250 miljonerna som finns i Banverkets framtidsplan ska först och främst användas till att rusta upp sträckan Åtvidaberg-Linköping och få ner restiden där från 35 minuter till 20.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om