Lettiskt lastfartyg lätt loss

Foto: ANDERS LILJEGREN Sjöfartsverkets speciella miljöfartyg KBV.047 låg i beredskap när sjökranen Hulken och bogserbåten Aston drog haveristen loss. Man var rädd för att olja skulle börja läcka ut. Så skedde dock inte .

Foto: ANDERS LILJEGREN Sjöfartsverkets speciella miljöfartyg KBV.047 låg i beredskap när sjökranen Hulken och bogserbåten Aston drog haveristen loss. Man var rädd för att olja skulle börja läcka ut. Så skedde dock inte .

Foto:

Västervik2005-01-20 00:25
Onsdagens losstagning av det lilla lastfartyget Vika från Riga, som natten till måndagen grundstötte precis utanför Gränsös södra udde, gick hur smidigt som helst.
Bärgningsmanskapet hade fått klara direktiv av inspektör Kjell Kindberg från Sjöfartsinspektionen i Kalmar som fanns ombord på Vika:
? Ni får arbeta fram till mörkrets inbrott. Är fartyget inte loss då får ni fortsätta på torsdagen.

Nu stämde precis allt och strax efter klockan 15 påbörjade pontonkranen Hulken sitt lyft. Tjugo minuter senare var allt klart.
? Jag lättade förskeppet med cirka tjugo tons kraft samtidigt som Vika körde full back. Det räckte dock inte riktigt för att komma loss. Då kopplade vi till starka bogserbåten Aston som redan vid första försöket drog Vika av grundet, säger Tomas Dahlqvist.

Tomas ?Dala? Dahlqvist äger såväl Hulken som Aston och tjänade säkerligen en liten hacka på den snabba och effektiva bärgningen.
Uppgifter till VT berättar att Röda Bolaget i Göteborg hade begärt 350 000 kronor i bankgaranti för att ta loss Vika.
?Jag var lite orolig för vad som skulle hända med Hulken när Vika kom flott, men det var inga problem att hålla uppe fartygets förskepp då heller. Fartyget var lätt, säger Tomas Dahlqvist.

Hulken av Malmö byggdes redan 1957 på Kockums. Namnet kommer sig av att kranen både är stark och tidigare var grönmålad. Den är dieselelektrisk, det vill säga eldriven med ström från dieselmotordrivna generatorer.
? Nu får väl namnet ändras till Hulken af Västervik, säger Tomas Dahlqvist och skrattar.

Med vid bärgningen var även Kustbevakningens speciella miljöfartyg KBV.047, i händelse av att ett oljeläckage skulle uppstå. Med fanns även Sjöfartsverkets lots Jan Rydqvist från Oskarshamn.
? Detta var den i särklass snabbaste losstagning jag varit med om, säger han.

Det var natten till i måndags som Vika i 4?5 knops fart av okänd anledning gick på fel sida om en prick vid inseglingen till fiskfabriken i Lucernahamnen. Först efter ett par timmar slog en passerande svensk fiskebåt larm om att det lettiska fartyget stod hårt på grund grund nästan inne vid Gränsös södra udde.
Efter losstagningen kunde Vika gå in till Fiskfabriken där hon ska lasta fisk. Fartyget har gjort resan till Västervik flera gånger tidigare och hennes besättning borde därför känna till farleden väl.

Vika har sex personers besättning. Fartyget läckte ingen olja efter losstagningen och hade heller inget inläckage av vatten. Vid kaj på Lucerna ska nu de grundstötta partierna undersökas noga av dykare.
Vid olyckstillfället var vattenståndet 40 centimeter över normalvatten. Några timmar senare sjönk vattenståndet gått ut med två centimeter, vilket gjorde att Vika stod ännu hårdare fast.

? Vid lossdragningen hade sjön stigit till 50 centimeter över medelvattenstånd. Det underlättade losstagningen väsentligt, berättar de båda båtmännen Arthur Karlsson och Jonny Larsson från Västerviks Lotsstation på Lucerna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om