Lettiska ?Vika? står nästan uppe på land
Gick på fel sida om prick vid inseglingen till Västervik. Slog inte larm om grundstötningen.
Lettiska Vika som skulle lasta fisk i Västervik valde fel väg och står nästan uppe på Gränsö udde. Trålaren i bakgrunden däremot valde rätt väg.
Foto:
? Tyvärr är det mycket vanligt att skeppare inte slår larm till oss och sjöfartsinspektionen, säger Lars Ekblad på Kustbevakningen.
Kustbevakningen befarar att skepparen vill dölja något kring omständigheterna vid olyckstillfället. En undersökning har inletts och tidigt på måndagsmorgonen var en båt från Kustbevakningen på plats och började sitt arbete.
? Att testa nykterheten är en självklarhet vid ett sådant här tillfälle, säger Lars Ekblad.
Lettiska ?Vika? var på väg in till Västervik för att lasta fisk. Enligt uppgifter till VT ska fartyget ha gjort samma resa flera gånger tidigare och vara väl bekant med förhållandena på platsen.
? Precis vid pricken för inseglingen till Borgöfjärden har fartyget gått på fel sida om pricken, hon gick norr om och sitter ordentligt fast. Varför det gick som det gick får utredningen visa. Det kan vara ett roderfel, säger Ekblad som inte vill föregripa utredningen.
? Det är förundersökningssekretess och vi har lämnat över ärendet till polisen.
Ombord finns sex personer, ingen uppges ha fått några skador vid grundstötningen som inträffade klockan ett på måndagsmorgonen. Först befarades att fartyget läckte olja men inga läckage kunde upptäckas av sjöfartsinspektörerna som var ombord. Grundstötningen måste ha varit mycket kraftigt.
? Skepparen har uppgett att han höll fyra-fem knop och det kan vara rimligt, säger Ekblad.
Fartyget står nästan uppe på torra land. Fartygets stäv sticker högt över vattenytan där hon står fastkilad mellan Skorvhällarna. Med den kurs fartyget hade måste det ha passerat Flundrebådarna med en hårsmån. Flundrebådarna består av vassa revor som lätt hade rivit upp skrovet på ?Vika?.
Vid olyckstillfället var vattenståndet 40 centimeter över normalvatten. I går eftermiddag hade vattnet gått ut med två centimeter.
? Går vattnet ut blir det mycket svårt att få loss fartyget. Hon står hårdare och hårdare på för varje timme.
Lars Ekblad tror att det kan dröja innan fartyget kommer loss.
? Nu ska skepparen, eller redaren, börjar förhandla med bärgningsföretag och det brukar ta tid innan ett avtal kan skrivas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!