Rickard Olsson kommer från Västervik och utbildade sig på naturbruksgymnasiet i Gamleby. Efter många år inom lantbruket började han som tekniker på Lely år 2000.
Sex år senare bildade han aktiebolag och säljer Lelys produkter på franchise-basis, det vill säga han säljer Lelys produkter och använder varumärket från ett i övrigt helt privat företag.
- Man kan lugnt säga att vi säljer en produkt i tiden, säger Rickard Olsson. Det är en mycket tacksam produkt som förändrar köparens liv till det bättre.
- Bönder som tidigare varit helt bundna till vissa tider får plötsligt möjlighet till ett socialt liv.
Holländska Lely var först med mjölkningsrobot. Det på 1980-talet och maskinen möttes med djup skepsis och misstro. Ändå introducerades den på holländska marknaden 1992 och 1998 såldes första roboten i Sverige.
- De som köpte först var personer som intresserade sig för teknik och som var nyfikna på nya hjälpmedel. Sådana nyfikna föregångare som vågar satsa finns på alla områden, säger Rickard Olsson.
- Den fasen har vi passerat nu. Mjölkningsroboten är allmänt accepterad. Den fungerar, har fungerat i decennier och blivit ett naturligt inslag i ladugården för en ny generation bönder. Grannar pratar med varandra och fördelarna blir uppenbara.
Trots att Rickard Olssons företag lyft och utvecklats i raketfart så är det nu han tror på den stora försäljningsökningen.
- Det är nu det tar fart på riktigt. Dels är roboten inarbetad, dels är det mycket positiva tongångar runt hela mjölkindustrin för tillfället. Så jag förbereder mig för en explosionsartad utveckling, säger Rickard Olsson.
På huvudkontoret i Gamleby finns sju anställda. De sköter försäljning, administration, ekonomi, koordination och lager. Runt om i landet finns tekniker som utgår från hemmet med sina servicebilar. De sköter underhåll och reparationer. Två montagetekniker sköter all nyinstallation. Nu behöver Rickard Olsson anställa tre personer till - montör, säljare och servicetekniker står på önskelistan.
- I vårt miljöarbete ingår att optimera anläggningarna i drift och att minimera körtiden i servicebilarna. Ett företag som växt så här fort och mycket kräver en aktiv företagsplan. Vi jobbar med att skapa rutiner och håller ständigt personal- och ledarskapsutbildningar.