Leif Månsson utan bredband - i två veckor

Leif Månssons har saknat bredband de senaste två veckorna. Nu riktar småföretagaren i Stämshult skarp kritik mot Telia soneras kundtjänst. - Min energi är slut, säger han.

Foto:

Västervik2008-07-01 00:08
Leif Månsson som driver en stugby i Stämshult har varit utan bredbandsuppkoppling sedan måndagen den 16 juni. Och eftersom han samarbetar med en tysk resebyrå med online-bokning har en negativ följd varit att all kundkontakt fått skötas på telefon istället. Gång på gång berättar Leif Månsson om hur dåligt bemötande han har fått av Telia soneras kundtjänst. Totalt har han ringt 14 gånger och som längst har han fått vänta i över en timme innan någon har svarat. Ingen har heller kunnat säga vad felet beror på och när det ska åtgärdas. - Alla de jag pratat med på kundtjänst har sagt olika saker. - Energin försvinner ur kroppen, fortsätter han.Tre telefonister har lovat honom att de ska återkomma när felet kontrollerats. Men ingen har ringt tillbaka. Dessutom har, säger han, omkring 80 procent menat att det är hans modem det är fel på. Men modemet har inte varit trasigt. Och Leif Månsson tycker att det är konstigt att Telia sonera utgår ifrån att felet ligger hos kunden.I går måndags fick han ett SMS från Telia sonera där det stod att felet var åtgärdat. Men så var inte fallet. Leif kunde inte heller svara på detta SMS. Till sist bestämde han sig för att själv kontakta en underleverantör som lyckades åtgärda problemet vid 12-tiden igår. På Leif Månssons begäran kontaktades han igår eftermiddag av Telia Sonera. Man beklagar det som har hänt och lovar honom ekonomisk ersättning. Varför har inte bredbandsuppkopplingen fungerat?- Det är sannolikt någonting i nätet, troligen skada på kabel, säger Hans G Larsson, pressansvarig på Telia sonera Sverige.Varför har det tagit så lång tid att åtgärda felet?Generellt ska ett fel lagas inom 3 helgfria arbetsdagar. Det är entreprenörens (underleverantörens) ansvar att informera kunden om det tar längre tid. Men sedan i maj månad har vi en ny rutin för mindre stationsområden - alltså det område som en kund tillhör - som till exempel Stämshult . Det betyder att entreprenören bara åker ut till mindre stationer en dag i veckan. Är det ett fel som behöver specialkompetens och om helgdagar kommer emellan kan det dra ut på tiden ytterligare.Varför har ingen kunnat berätta vad felet berodde på? Det är möjligt att den nya rutinen inte har satt sig riktigt bland de som jobbar med kundmottagning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om