"Låt Kalmar län sköta inköpen"

Kalmar län borde ensamt kunna köpa in de fordon som behövs för att säkra trafiken på Tjustbanan. Det menar Västerviksbon Peter Heller som i ett medborgarförslag till landstinget föreslår just detta.

Västervik2007-10-04 01:07
Peter Heller är trafikansvarig på smalspårsjärnvägen. Han är orolig över att den framtida trafiken på Tjustbanan äventyras sedan landstingsstyrelsen i Östergötland i förra veckan fattade beslutet om att inte investera i nya fordon för trafiken på banan. Men han menar att det finns goda skäl för att Kalmar län skulle kunna ta på sig den merkostnad på 80 miljoner kronor som det handlar om sedan grannlandstinget backat. Bland annat menar han att ett eget inköp ger en signal att Kalmar län tror på Tjustbanan. Han pekar på att statsbidraget för nya fordon finns kvar i Banverkets förslag till ny framtidsplan och att detta förmodligen inte kommer att påverkas av politisk velighet. Peter Heller anser inte heller att det är någon stor ekonomisk risk att köpa nya motorvagnsfordon. Detta då andrahandsmarknaden är god, och det råder brist på motorvagnar. Han menar också att kostnaden för att själv köpa in tågen inte skulle bli orimligt stor för Kalmar län. Detta räknat på en avskrivningstid på 20 år. Då skulle merkostnaden bli ungefär fyra miljoner kronor per år. Peter Heller framhärdar att det måste finnas bra alternativ för att få människor att välja kollektivt resande.- Dagens Y1-motorvagnar håller inte måttet, och busstrafik på den kurviga och backiga väg 35 är tidsmässigt mycket sämre än tåget. Dessutom är tåget betydligt säkrare än bussen! avslutar han.Enligt de handlingar som ligger till grund för beslutet i Östergötlands läns landsting, skulle den totala inköpskostnaden för tågen hamna på 160-200 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om