?Låt Kalmar län sköta inköpen till Tjustbanan?
Kalmar län borde ensamt kunna köpa in de fordon som behövs för att säkra trafiken på Tjustbanan. Det menar Västerviksbon Peter Heller som i ett medborgarförslag till landstinget föreslår just detta.
Bland annat menar han att ett eget inköp ger en signal att Kalmar län tror på Tjustbanan. Han pekar på att statsbidraget för nya fordon finns kvar i Banverkets förslag till ny framtidsplan och att detta förmodligen inte kommer att påverkas av politisk velighet.
Peter Heller anser inte heller att det är någon stor ekonomisk risk att köpa nya motorvagnsfordon. Detta då andrahandsmarknaden är god, och det råder brist på motorvagnar.
Han menar också att kostnaden för att själv köpa in tågen inte skulle bli orimligt stor för Kalmar län. Detta räknat på en avskrivningstid på 20 år. Då skulle merkostnaden bli ungefär fyra miljoner kronor per år.
Peter Heller framhärdar att det måste finnas bra alternativ för att få människor att välja kollektivt resande.
? Dagens Y1-motorvagnar håller inte måttet, och busstrafik på den kurviga och backiga väg 35 är tidsmässigt mycket sämre än tåget. Dessutom är tåget betydligt säkrare än bussen! avslutar han.
Enligt de handlingar som ligger till grund för beslutet i Östergötlands läns landsting, skulle den totala inköpskostnaden för tågen hamna på 160-200 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!