Lastfartyg sänktes - nu åtalas styrman

Styrmannen på lastfartyget Tinto från Örnsköldsvik gjorde det mesta fel när han hade vakten. Han åtalas nu på nio punkter sedan Tinto kolliderat med danska Marina-S utanför Västervik i april förra året.

Flera brister. Lokal polis gick ombord på lastfartyget Tinto som kolliderade och sänkte danska Marina-S utanför Västervik i april förra året. Polisen och utredarna har konstaterat en rad brister i säkerheten ombord och nu åtalas vakthavande styrman för vårdslöshet i sjötrafik.Foto: Anders Steiner

Flera brister. Lokal polis gick ombord på lastfartyget Tinto som kolliderade och sänkte danska Marina-S utanför Västervik i april förra året. Polisen och utredarna har konstaterat en rad brister i säkerheten ombord och nu åtalas vakthavande styrman för vårdslöshet i sjötrafik.Foto: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Västervik2007-12-11 00:05
Den 45-årige styrmannen bestrider att han gjort något brottsligt. Åklagaren Tomas Hagmans sakframställan pekar på nio olika punkter som brast.Det kanske värsta är att det inte fanns någon utkik, ingen svarade på VHF-radion, ingen lyssnade efter signaler.Oförtrutet fortsatte Tinto sin väg ner mot Kalmarsund när kollisionen med danska Marina-S var ett faktum.Besättningen räddades med ett nödrop.Den haveriundersökning som genomförts klandrar vakthavande styrman. Hans agerande anses så graverande att han åtalas för vårdslöshet i sjötrafik. Han har brustit i gott sjömanskap och orsakat att ett fartyg förlist.Den här dagen, 25 april 2006, var de tjocka på Östersjön. De punkter som Tomas Hagman valt att åtala för är följande:Styrmannen har brustit i gott sjömanskap genom att:inte hålla tillräcklig utkik,inte tillsett att särskild utkik tillträdde på bryggan,inte tillse att särskild utkik var verksam när han själv inte befann sig på en plats där utkik kan hållas,inte använda radarn på mest effektiva sätt,inte omedelbart meddela befälhavaren ombord om den nedsatta sikten,inte begränsa fartygets fart, enligt regler som gäller vid tjocka. Fartyget ska kunna stanna på halva siktsträckan,inte hålla effektiv passning av VHF-radion,inte avge långt signalljud vid nedsatt sikt,inte effektivt lyssna efter signalljud från andra fartyg.Allt detta tillsammans gjorde att styrmannen inte märkte att Tinto fick närkontakt med Marina-S, som kommit in på Tintos styrbordssida.Kollisionen var ett faktum och på några minuter sjönk Marina-S.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om