Läsarfrågan: Varför blir aldrig cykelbanan klar?

Varför byggs cykelbanan i Piperskärr aldrig klart, undrar en VT-läsare. Orsakerna är fler, visar det sig då tidningen kollar med kommunen.

Varför görs aldrig cykelbanan vid Piperskärr klar, undrar en VT-läsare. Orsakerna är flera, visar det sig.

Varför görs aldrig cykelbanan vid Piperskärr klar, undrar en VT-läsare. Orsakerna är flera, visar det sig.

Foto: Kjell-Arne Karlsson

Västervik2024-11-06 03:00

– En stor anledning till att cykelbanearbetet i Piperskärr legat lågt en längre tid är att våra pågående, omfattande gatuarbeten på Stora Trädgårdsgatan tagit stora resurser i anspråk, säger projekteringsingenjör Elisabet Larsson på Västerviks kommuns samhällsbyggnadsenhet.

– Därtill måste en säker infart till Mariebergs Handelsträdgård i Piperskärr skapas, och vi har inte velat störa handelsträdgårdens verksamhet under pågående säsong, tillägger hon. 

Den nya cykelbanan ska passera precis utanför Mariebergs Handelsträdgård, och kommunen vill inte se bilar backa ut därifrån, rakt över den nya cykelbanan.

VT-läsaren ser med spänning fram mot hanteringen av snön om det blir en snörik vinter:

– Nej, asfaltera bilvägen snarast och ta bort skyltarna som stör trafiken innan vintern är här, anser han.

Projekteringsingenjör Elisabet Larsson berättar att kommunen hos Trafikverket har ansökt om att få anlägga en helt ny infart till handelsträdgården precis norr om Platåvägen.

– Denna nya infart har vi precis fått godkänt att bygga. Allra först måste vi dock utföra en siktröjning av träd och buskar på platsen.

Elisabet Larsson hoppas på en snöfri höst och att en stor del av projektet ska hinna göras klart före årsskiftet. Projektet, till vilket man fått bidrag från Trafikverket, har dock juni 2025 som sluttid.

När alla arbeten med cykelbanan i Piperskärr är klara, inklusive asfaltering, blir 40 km/tim högsta tillåtna hastighet på platsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!