Ska de södergående färjorna från Visby gå till Västervik eller Oskarshamn? Den 12 mars tar Regionförbundet i Kalmar län offentligt ställning i frågan. Men allt pekar redan nu på att Oskarshamn kommer att dra det längsta strået, trots protesterna från Västervik.
Flera kommuner har gått ut och krävt att Regionförbundet förordar just Oskarshamn, och även förbundsordföranden Lars Blomberg säger att han kommer att förespråka färjetrafik från sin hemkommun. Orsaken är att Regionförbundet för ett år sedan, i den Regionala utvecklingsstrategin, pekade ut Oskarshamns hamn som en "strategisk hamn".
– Oskarshamn ingår i TEN-T, det transeuropeiska nätverket. Det är beslutat av EU. Med det som grund fattade Regionförbundet beslut om att framhålla Oskarshamn som länets hamn.
– Ett av skälen till att man ingår i TEN-T är just att det finns färjetrafik här.
Vad betyder det att ingå i TEN-T?
– Att EU-kommissionen satsar extra på de här sakerna. Det är bara tre saker i Kalmar län som ingår i TEN-T; E22:an, Gotlandstrafiken och Kalmar flygplats.
Lars Blomberg pekar på vikten av att enas. Historiskt sett har Kalmar län, enligt Blomberg, inte varit särskilt framgångsrikt i att få EU-pengar, just på grund av att kommunerna inte kommit överens om vad man ska satsa på.
– De regioner runt om i Europa som hållit ihop har varit oerhört mycket mer framgångsrika än de som träter inbördes.
Läs mer i måndagens papperstidning.