Lärare skrotar poängsystemet

Skriftliga omdömen på prov och skoluppgifter i stället för poäng och betyg. Det arbetssättet har lärarna Peter Habbe och Joachim Björkman utvecklat.

Alla är med. Lisa Rönnbäck och Lena Hellman, som arbetar på Östra Akademin, är med på det pedagogiska tåget. Nedan syns Joachim Björkman, som utvecklat pedagogiken tillsammans med Peter Habbe, till höger.  Foto:  Elin Lundholm

Alla är med. Lisa Rönnbäck och Lena Hellman, som arbetar på Östra Akademin, är med på det pedagogiska tåget. Nedan syns Joachim Björkman, som utvecklat pedagogiken tillsammans med Peter Habbe, till höger. Foto: Elin Lundholm

Foto:

Västervik2007-09-22 00:25
Joachim Björkman och Peter Habbe har detaljstuderat läroplanen och styrdokumenten från Skolverket och utvecklat ett nytt sätt att arbeta.
- Det handlar inte om poäng och enskilda betyg, eleverna tror att de vet hur de ligger till, men det gör de inte, säger Peter Habbe.

Traditionellt sett arbetar många lärare med att ge delbetyg på prov och uppgifter under kursens gång, vilket i slutändan vägs samman till ett betyg. Peter Habbe och Joachim Björkman har skrotat det systemet och ger i stället eleverna vägledning genom skriftliga omdömen och tips på hur de kan utveckla sig. I slutet av kursen ges ett betyg på hur väl eleven uppnått kunskapsmålen.
- Du kan vara dålig i början på en kurs men utmärkt när kursen slutar, då ska det inte spela någon roll att det gick dåligt i början. Många har totalt missuppfattat systemet, säger Joachim Björkman.

Båda har tidigare jobbat på Västerviks gymnasium med den här pedagogiken. Nu arbetar de på Östra Akademin, där hela lärarkåren följer samma system. Alla verb och begrepp som finns i skolans läroplaner och styrdokument har de brutit ner för att begreppen ska bli praktiskt möjliga att arbeta med i teoretiska ämnen.
- Det här arbetssättet gör att varje elev utvecklas väldigt mycket, säger Joachim Björkman.

De har skrivit två artiklar där de berättar om arbetssättet, en av dem har publicerats i det senaste numret av Pedagogiska Magasinet.
- Där kritiserar vi delvis det gamla systemet. Många kanske tror att det här är flummigt, men skärskådar man målen så är det inte det, säger Peter Habbe.
Lärarnas arbetssätt hänger samman med hur de sedan bedömer elevarbeten och sätter betyg. Peter Habbe förklarar hur de till exempel använder begreppet analysera.
- Först definierar vi vad det är, och på arbeten får eleverna kommentarer om hur de ska kunna förbättra sin analys genom konkreta tips. Vi har gjort alla begrepp konkreta, även om det kan verka abstrakt från början. Samhällsprogrammet är en yrkesutbildning, säger Peter Habbe.

Joachim Björkman liknar det vid att frisören har sitt arbetsmaterial i håret och saxen medan deras arbetsmaterial är texter.
- Det här leder till att eleverna blir oerhört studieförberedda för högskolan och medvetna om vad de håller på med, säger Peter Habbe.
De säger att responsen från eleverna har varit god. Systemet grundar sig på att elever och lärare har en nära kommunikation och de har märkt att systemet leder till att fler får högre betyg.
- Vi jobbar på individnivå, varje elev går vidare från sin egen förmåga. Det handlar om en dialog, det är så man ska jobba. Det är mer flummigt att sätta ett betyg, säger Lisa Rönnbäck.
- Det är ett otydligt sätt att arbeta på, instämmer Peter Habbe.
- Men det som står i styrdokumenten droppar inte ner i skolverksamheten, säger han.
På höstlovet åker ledningsgruppen på skolan till Älvsjömässan för att presentera pedagogiken. De har också fått en förfrågan från en lärarhögskola som är intresserad av att utveckla ett samarbete.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om