Lärare ger svar på tal om betygen

- Det är hela det arbete eleverna gör i skolan som ska ligga till grund för betygen. Det säger läraren Anders Svenson som svar på Esbjörn Grandalens tankar om betygsättningen.

Västervik2008-09-05 16:49
Esbjörn Grandalen, utredare på barn- och utbildningskontoret, har jämfört niornas resultat på de nationella proven med de slutbetyg de sedan fick.I torsdagens VT uttryckte han förvåning över de stora skillnader som fanns mellan provresultat och betyg.Anders Svenson har varit högstadielärare i Ankarsrum i 30 år. Han tycker inte att man bara kan gå på resultaten från de nationella proven.Kollegan Nicole Franck håller med.- Det är så mycket annat som väger in, när det gäller betyg. De nationella proven mäter inte allt.Björn Axelsson, som undervisar i svenska och samhällsorienterande ämnen, tror inte att det skiljer särskilt mycket mellan provresultat och betyg för varje enskild elev.- Jag tror nog att det ligger i närheten.Men även han vill påpeka att det finns moment i skolan som inte mäts på de nationella proven, fast som ändå ligger till grund för elevernas betyg: att de har idéer och deltar i diskussioner.- Det är oerhört viktigt att väga in sådant, säger han.Lärarna påpekar också att de nationella proven görs vid några få tillfällen, och det kan hända att en i övrigt duktig elev råkar ha en dålig dag just då.De nationella proven ska visserligen vara vägledande för betygssättningen, men samtidigt kan det vara så att eleven kanske bara var ett par poäng ifrån att nå ett godkänt resultat.- Man gör en helhetsbedömning av en elev under en längre tid, säger Björn Axelsson, som tycker att man som lärare får en ganska bra bild av eleverna under de tre år som de går på högstadiet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om