"Lantbruksmackar är framtidens melodi"

Bilpooler, biobränsle och lantbruksmackar. Det är framtidens melodi, menar miljöpartisterna Akko Karlsson och Anna Bodjo.

Miljöpartisterna Akko Karlsson, till vänster, och Anna Bodjo, till höger, reser gärna kollektivt. I Annas knä syns hennes son Mio och längst fram i bild dottern Isis.

Miljöpartisterna Akko Karlsson, till vänster, och Anna Bodjo, till höger, reser gärna kollektivt. I Annas knä syns hennes son Mio och längst fram i bild dottern Isis.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-12-29 00:06
- Bilen är fantastisk som teknisk uppfinning. Den har blivit ett bruksföremål som säkerligen kommit för att stanna, men i framtiden kommer den inte att kunna vara var mans egendom.Det menar miljöpartisterna Akko Karlsson och Anna Bodjo som inte tror på ett totalt avvecklande av bilismen men däremot på en drastisk minskning.Vi lät dem släppa fantasin lös och beskriva sina visioner om bilens roll i ett framtida Sverige och Västervik.- I dag är alla medvetna om att vi måste komma ifrån användandet av fossila bränslen. Min förhoppning är att bilarna i framtiden i huvudsak kommer att drivas med hjälp av lokalt framtaget biobränsle. Det skulle inte bara föra med sig vinning för miljön. Det skulle också betyda att pengarna hamnar hos den lokala näringen i stället för hos oljemiljardärerna som är fallet i dag, säger Akko Karlsson.- Nu har det ju lagstiftats om att alla mackägare är skyldiga att tillhandahålla miljövänligare alternativ till bensin och diesel senast 2010. Det är jättebra. - Jag ser framför mig lokala lantbruksmackar om några år dit man kan åka och tanka direkt hos producenten och kanske samtidigt passa på att köpa lokalt producerad mat, säger Akko Karlsson.Anna Bodjo nickar instämmande och förklarar att hon hoppas på en utbyggnad av spårtrafiken, som ett miljövänligare alternativ till kommunikation med bil och buss.Vidare hoppas hon på att bilindustrin kommer att utveckla modulbilar som kan anpassas efter hur många som åker i dem, så att de därmed drar så lite bensin som möjligt.Hur ska man få bilismen att minska?
- Framförallt måste det bli smidigare och enklare att resa kollektivt.Politiska beslut måste fattas som stimulerar nyttjandet av kollektivtrafiken och gör det praktiskt möjligt, och bekvämt, att resa kollektivt, även över kommungränserna.För övrigt skrev KLT i augusti i år på ett miljöavtal som innebär att fossila bränslen ska avvecklas med 50 procent till 2010 och med 100 procent till 2020, berättar Akko Karlsson.Ibland finns inget alternativ till bilen med tanke på hur dagens samhällen är uppbyggda, med stora köpcentra samlade i städernas utkanter. Västerviks stad är väl ett typexempel? Hur ser ni på det?
- Staden är uppbyggd efter ett "manligt tänk" med biltrafikanten i centrum. Kollektivtrafiken måste byggas ut även inom tätorterna.- Vidare måste vi börja att planera mer utifrån gångtrafikanternas och cyklisternas behov. Nu arbetar kommunen med en revidering av översiktsplanen, och en förändring till det bättre är på gång, säger Anna Bodjo.Hur förflyttar ni er i samhället? Lever ni som lär?
Akko Karlsson: - Jag bor på landsbygden, tre och en halv mil utanför stan och måste ha bil. Nu kör jag en etanolbil men tänker mig att övergå till biogasbil när macken som planeras i Västervik blir verklighet. I möjligaste mån samåker jag med andra.- Eftersom jag bland annat har uppdrag i landstingspolitiken måste jag ofta åka till Kalmar. Då tar jag bilen till Västervik och hoppar på Kalmarbussen där. När jag har möte med partistyrelsen i Stockholm tar jag tåget dit. Det är både trevligt och tidseffektivt.Anna Bodjo: -Jag bor mitt i centrala Västervik och har inget behov av bil. Jag går och cyklar överallt. Om vi ska resa i väg någonstans hela familjen och det inte fungerar med tåg eller buss kan det vara ett alternativ att hyra bil.Vad betyder bilen för er?
- Den är ett fortskaffningsmedel, varken mer eller mindre, säger båda.
Mp om bilens framtid
Gårdsmackar med lokalt producerat biobränsle. Biobränslet måste bli billigare än bensinUtbyggd kollektivtrafik.Fler bilpooler. Massor av bilpooler.Innerstan ska i första hand vara anpassad för cyklister och fotgängare.Regeringen måste storsatsa på järnväg.Modulbilar som kan anpassas efter hur många som ska åka med.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om