Ett projekt som kan komma att tidigareläggas är en terminal vid Påskallavik, vilket skulle förkorta restiden med närmare tio minuter. Liknande anläggningar är planerade i Mönsterås och Oskarshamn. Men de ligger långt fram i tiden, enligt Gunilla Schurmann på Trafikverket.
- Visst, jag förstår att Länstrafiken är angelägen om snabba insatser, men problemet är att vi inte vet när det finns pengar.
När det gäller Påskallavik finns det ändå vissa förhoppningar att anläggningen kan tidigareläggas. I ett brev till länsstyrelsen skriver hon att det i så fall är bråttom med att projektet granskas och godkänns snabbt om det visar sig att det finns pengar i Trafikverkets budget. I så fall skulle upphandlingen kunna starta redan i april.
Om det går snabbare med projekteringen längre söderut på E22 så råder motsatt förhållande norrut efter Oskarshamn. Som VT tidigare berättat blir det ingen byggstart av mötesfri väg mellan Nygård och Verkebäck, en sträcka på ca tre mil, förrän tidigast år 2015. Och drömmen om en ombyggnad eller nybyggnad av E22 från Hyttan till Verkebäck kommer inte att ske förrän år 2020 enligt planeringen på Trafikverket.
En södra infart mot Västervik skulle utgå från Verkebäck. En förstudie finns upprättad och arbetet pågår med vägutredning för att hitta lämplig sträckning för den nya vägen. Först när allt detta är klart - nya busstrafikplatser, komplett mötesfri väg och en ny södra infart - går det att tala om en avsevärd förkortning av restiden mellan Västervik och Kalmar.