Landstingets tillgänglighet i topp

Näst bäst tillgänglighet inom primärvården. Bäst vad gäller väntetider till besök och behandling inom slutenvården. Kalmar län fortsätter att ligga högt i de mätningar som ska följa upp hur den nationella vårdgarantin efterlevs. Och tillgängligheten bara ökar.

Västervik2008-02-06 17:23
-Det är ett oerhört gott betyg. På de flesta områden hamnar Kalmar län etta eller tvåa och det bevisar att vi är bäst i landet vad gäller tillgängligheten, säger landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (s).Det var på onsdagen som Socialstyrelsen presenterade sin årliga rapport om väntetider i vården. Och den visar alltså att Kalmar län liksom tidigare år behåller sin position i topp.-Det är oerhört glädjande att vi år efter år kan visa så goda resultat och det kan vi tacka våra medarbetare för. De gör en jätteinsats med att sätta tillgängligheten högt på dagordningen, säger Anders Henriksson.Han ser de återkommande goda resultaten som ett tecken på att god tillgänglighet är något som kommit för att stanna.-Det visar att det är ett normalt tillstånd för vårt landsting och det är positivt, säger han.Självklart finns det områden där även landstinget i Kalmar län måste förbättra sig.-Det är alltid knepigt när specialister lämnar små verksamheter. Men vi har inga stora krisområden, säger han.Den nationella vårdgarantin slår fast att ingen ska behöva vänta mer än sju dagar på ett första läkarbesök inom primärvården, mer än 90 dagar för ett besök till specialist eller mer än 90 dagar på behandling. Bäst tillgänglighet i primärvården har Hallands län där 96 procent av patienterna får komma till läkare i rätt tid. Kalmar län ligger tvåa med en måluppfyllelse på 94 procent. Genomsnittet för hela riket är 89 procent.Andelen patienter som väntat längre än 90 dagar på behandling var vid mätningen i oktober förra året lägst i landet i Kalmar län. Detsamma gällde andelen patienter som väntat längre än 90 dagar på besök till den specialiserade vården.Telefontillgängligheten inom primärvården ligger också högt i länet. Hela 95 procent av samtalen för rådgivning eller tidsbeställning besvarades. Bara kronobergs och Gävleborgs län låg högre, båda med en andel på 97 procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om