"Landstinget tar inte sitt ansvar"

Anita Bohman kritisk till att Tjustbanan får nöja sig med gamla tåg i fem år till.

Västervik2002-11-06 06:00
Framtiden för Tjustbanan är säkrad i ytterligare fem år framåt. I måndags fattade KLT.s (Kalmar läns trafik) styrelse det avgörande beslutet.
- Än är inte upphandlingen klar, men tågtrafiken blir inte särskilt mycket dyrare än busstrafik, säger KLT:s vd Karl-Johan Bodell.
Trots det är Västerviks kommunalråd Anita Bohman inte nöjd.
- Jag har sedan i somras tagit för givet att järnvägstrafiken ska vara kvar.
Då kom positiva uttalanden om Tjustbanans framtid från trafikhuvudmännen både i Kalmar och Östergötlands län.
Sedan dess har Västerviks kommun inriktat sitt lobbyarbete på att höja standarden på tågtrafiken.
Något man inte fått gehör för. Trafiken fortsätter med de nuvarande vagnarna     renoverade tåg av äldre modell, så kallade Y1:or.
Stångådalsbanan     mellan Kalmar och Linköping     trafikeras av de nyare och mer komfortabla Y2-tågen.
Skillnaden i standard sticker i ögonen på Anita Bohman:
- På Stångådalsbanan finns fyra Y2:or. Det borde gå att föra över en av dem till Tjustbanan.
Västerviks kommun har gett upp hoppet om att alla tåg på Tjustbanan ska hålla Y2-klass, men tycker att ett byte av tåg vore rimligt.
- Man borde kunna stå ut med om ett av tågen på Stångådalsbanan var en Y1:a.
Problemet för Anita Bohman och de andra kommunpolitikerna är att de inte kan göra så mycket mer än att klaga.
Sedan några år tillbaka har kommunen inget egentligt inflytande över tågtrafiken.
En uppdelning av det ekonomiska ansvaret har gjorts som betyder att landstinget beställer och tar det ekonomiska ansvaret för trafik som sträcker sig genom flera kommuner, medan kommunerna får styra den lokala trafiken.
Nu funderar Anita Bohman på om man kan riva upp den uppdelningen. Modellen har inte varit lyckosam för Västerviks kommun. Förutom att man tappat kontrollen över tågtrafiken, har kostnaderna stigit kraftigt för busstrafiken. Efter en felräkning till Västerviks nackdel är tillskottet för 2002 uppe i 17,2 miljoner. Det kan jämföras med för fyra år sedan då tillskottet låg runt 10,7 miljoner.
- Finns det inget annat sätt så kommer vi att ifrågasätta modellen. Det är inte rättvist att landstinget gör stora satsningar på tågtrafiken i söder, som trafik till Stockholm och Köpenhamn, och vi inte får bättre standard. Landstinget tar inte sitt regionala ansvar.
Hur stor betydelse har komforten på vagnarna för att tågresandet ska utvecklas?
- Det finns ett samband, men jag vet inte inte om det är så stort totalt sett. Västervik har fortfarande en kort restid till Linköping, svarar Karl-Johan Bodell, KLT:s vd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om